Find indhold ud fra emner
Kort fortalt
Se flereEn ny analyse fra Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier (DEG) viser, at det især er gruppen af ældre og voksne elever, man skal rette et større fokus mod, hvis man vil gøre noget ved frafald på erhvervsuddannelserne. Frafaldet er nemlig markant størst ved grundforløb to, viser analysen, hvor DEG har undersøgt, hvor eleverne forsvinder hen, og hvad der karakteriserer dem, der afbryder deres erhvervsuddannelse.
www.DEG.dkEn ny analyse fra Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier (DEG) viser, at det især er gruppen af ældre og voksne elever, man skal rette et større fokus mod, hvis man vil gøre noget ved frafald på erhvervsuddannelserne. Frafaldet er nemlig markant størst ved grundforløb to, viser analysen, hvor DEG har undersøgt, hvor eleverne forsvinder hen, og hvad der karakteriserer dem, der afbryder deres erhvervsuddannelse.
www.DEG.dkHvert år støtter Børne- og Undervisningsministeriet nye aktiviteter inden for undervisningsområdet gennem projekttilskud. I år kunne man søge støtte inden for temaerne: Elever med ordblindhed, voksne med ordblindhed, inklusion af ordblinde i værkstedsbaseret undervisning på FGU og erhvervsuddannelserne, understøttelse af svage læsere og bevægelse i grundskolen. 19 ud af 77 ansøgninger fik tilsagn om i alt 29 millioner kroner.
www.uvm.dkHvert år støtter Børne- og Undervisningsministeriet nye aktiviteter inden for undervisningsområdet gennem projekttilskud. I år kunne man søge støtte inden for temaerne: Elever med ordblindhed, voksne med ordblindhed, inklusion af ordblinde i værkstedsbaseret undervisning på FGU og erhvervsuddannelserne, understøttelse af svage læsere og bevægelse i grundskolen. 19 ud af 77 ansøgninger fik tilsagn om i alt 29 millioner kroner.
www.uvm.dkI et nyt katalog har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) nu indsamlet viden og gode eksempler fra en række FGU-skoler omkring deres arbejde med de 15 didaktiske principper, der ifølge FGU-loven skal kendetegne undervisningen. EVA deler nu eksemplerne i et katalog til inspiration for andre. De 15 principper er til for at sikre, at eleverne møder et læringsmiljø, der på bedste vis understøtter deres faglige, personlige og sociale udvikling.
www.eva.dkI et nyt katalog har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) nu indsamlet viden og gode eksempler fra en række FGU-skoler omkring deres arbejde med de 15 didaktiske principper, der ifølge FGU-loven skal kendetegne undervisningen. EVA deler nu eksemplerne i et katalog til inspiration for andre. De 15 principper er til for at sikre, at eleverne møder et læringsmiljø, der på bedste vis understøtter deres faglige, personlige og sociale udvikling.
www.eva.dkMed et nyt initiativ vil Danmarks Vejlederforening vise, hvor vigtig en rolle vejledningen spiller i mange menneskers liv, når de for eksempel skal i job eller uddannelse. 1. februar 2023 bliver dermed den første ”Vejledningens dag”, hvor foreningen vil hylde vejledere på tværs af sektorer. På selve dagen er der en konference, og der bliver udgivet en podcastserie.
www.vejlederen.orgMed et nyt initiativ vil Danmarks Vejlederforening vise, hvor vigtig en rolle vejledningen spiller i mange menneskers liv, når de for eksempel skal i job eller uddannelse. 1. februar 2023 bliver dermed den første ”Vejledningens dag”, hvor foreningen vil hylde vejledere på tværs af sektorer. På selve dagen er der en konference, og der bliver udgivet en podcastserie.
www.vejlederen.orgDet er langtfra et entydigt billede, der toner frem af de unge, der afbryder eller har svært ved at begynde på en ungdomsuddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra VIVE. Det har overrasket forskerne bag analysen, at de individuelle forskelle blandt de 18-19-årige er så store. Alligevel kan man groft set inddele de unge i fire grupper
www.vive.dkDet er langtfra et entydigt billede, der toner frem af de unge, der afbryder eller har svært ved at begynde på en ungdomsuddannelse. Det viser en ny undersøgelse fra VIVE. Det har overrasket forskerne bag analysen, at de individuelle forskelle blandt de 18-19-årige er så store. Alligevel kan man groft set inddele de unge i fire grupper
www.vive.dkEt nyt dansk studie tyder på, at konsekvenserne af, at børn og unge i store dele af 2020 og 2021 ikke kunne komme i skole havde mindre omfattende end mange fagfolk frygtede. I hvert fald oplevede flere unge ikke at have problemer med spiseforstyrrelsessymptomer, selvskade, selvmordstanker og -forsøg, mens samfundet var lukket ned under coronapandemien, skriver dr.dk
www.dr.dkEt nyt dansk studie tyder på, at konsekvenserne af, at børn og unge i store dele af 2020 og 2021 ikke kunne komme i skole havde mindre omfattende end mange fagfolk frygtede. I hvert fald oplevede flere unge ikke at have problemer med spiseforstyrrelsessymptomer, selvskade, selvmordstanker og -forsøg, mens samfundet var lukket ned under coronapandemien, skriver dr.dk
www.dr.dk42.515 unge mellem 15 og 24 år er i dag uden uddannelse eller i beskæftigelse, men med store forskelle i andelen fra kommune til kommune, viser ny analyse. Det svarer til et fald på 0,7 procentpoint siden 2018. Analysen viser også, at cirka en tredjedel af de unge tidligere har været i gang med en ungdomsuddannelse, men er droppet ud igen.
www.benchmark.dk42.515 unge mellem 15 og 24 år er i dag uden uddannelse eller i beskæftigelse, men med store forskelle i andelen fra kommune til kommune, viser ny analyse. Det svarer til et fald på 0,7 procentpoint siden 2018. Analysen viser også, at cirka en tredjedel af de unge tidligere har været i gang med en ungdomsuddannelse, men er droppet ud igen.
www.benchmark.dkOvervejer man et tværgående samarbejde, kan man hente inspiration fra et projekt, hvor tre FGU-institutioner siden sommeren 2020 har arbejdet sammen. Formålet har været at udvikle metoder og værktøjer til undervisning, vejledning og skolekultur, der kan give gode overgange til uddannelse og beskæftigelse for de unge på FGU. Her kan du læse deres vigtigste erfaringer med tværgående projekter
www.fgu.dkOvervejer man et tværgående samarbejde, kan man hente inspiration fra et projekt, hvor tre FGU-institutioner siden sommeren 2020 har arbejdet sammen. Formålet har været at udvikle metoder og værktøjer til undervisning, vejledning og skolekultur, der kan give gode overgange til uddannelse og beskæftigelse for de unge på FGU. Her kan du læse deres vigtigste erfaringer med tværgående projekter
www.fgu.dkTusindvis af lærlinge får afbrudt deres læretid, viser en aktindsigt fra Børne- og Undervisningsministeriet, som Politiken har fået. Inden for 12 udvalgte erhvervsuddannelser har omkring hver fjerde af de elever, der begyndte på et hovedforløb i 2018, fået afbrudt deres uddannelsesaftaler eller skolepraktik i 2021. "For lidt fokus på praktiktiden", siger ekspert.
www.pol.dkTusindvis af lærlinge får afbrudt deres læretid, viser en aktindsigt fra Børne- og Undervisningsministeriet, som Politiken har fået. Inden for 12 udvalgte erhvervsuddannelser har omkring hver fjerde af de elever, der begyndte på et hovedforløb i 2018, fået afbrudt deres uddannelsesaftaler eller skolepraktik i 2021. "For lidt fokus på praktiktiden", siger ekspert.
www.pol.dkDer er sket et markant fald i børn og unges (fysiske) samvær, viser ny rapport fra VIVE. Hvor man som venner tidligere var fysisk sammen ude eller hjemme hos hinanden, så foregår en stor del af samværet i dag online på sociale medier og computerspil. Næsten hver fjerde er udelukkende sammen med deres venner online.
www.vive.dkDer er sket et markant fald i børn og unges (fysiske) samvær, viser ny rapport fra VIVE. Hvor man som venner tidligere var fysisk sammen ude eller hjemme hos hinanden, så foregår en stor del af samværet i dag online på sociale medier og computerspil. Næsten hver fjerde er udelukkende sammen med deres venner online.
www.vive.dkHvad betyder det for en uddannelses status, søgning og bevilling, at den bliver talt ned eller op? Og hvad eller hvem påvirker, hvordan man ser på blandt andet en erhvervsuddannelse? Det har vi spurgt en retoriker, en brandingekspert og en rektor om. De er enige. Ord og fortællinger har stor magt.
Erhvervsakademiernes uddannelser har haft ”medvind på cykelstien”, mens luften er sivet ud af dækkene på de sammenlignelige velfærdsuddannelser på professionshøjskolerne. Skyldes forskellen den måde, vi taler om uddannelserne på? Det giver rektor på Erhvervsakademiet Cphbusiness sit bud på her.
Ikke mange synes, det er fedt at blive omtalt som restgruppe, ung på kanten – eller sårbar. I projektet ”Unge med kant” arbejder man med at få vist omverdenen og de unge selv, at de har noget særligt at byde på.