Kort fortalt

Se flere

 

Anmeldelser

Anmeldelser

Forskning

Forskning

”Nye” veje kan ændre kønsmønstre i valg af uddannelse

Der er og har været mange pædagogiske og didaktiske indsatser for at få flere piger til at interessere sig for matematik, naturfag og STEM-aktiviteter. Men hidtil er der ikke foregået en systematisk opsamling af dem. Det forsøger forskere fra DPU, Aarhus Universitet, nu at råde bod på. De har kortlagt de seneste 20 års lovende pædagogiske og didaktiske indsatser for at ændre kønsskævheder i skolen. De har også brugt undersøgelser fra lande, vi normalt ikke sammenligner os med, men hvor piger og kvinder i højere grad vælger eller bliver pålagt STEM-uddannelser, samt interviewet involverede fra alle verdener og planer på området. Rapporten præsenterer endvidere en ny analysemodel, der kan bruges til at analysere de konkrete interventioner på skolerne.

”Nye” veje kan ændre kønsmønstre i valg af uddannelse

Der er og har været mange pædagogiske og didaktiske indsatser for at få flere piger til at interessere sig for matematik, naturfag og STEM-aktiviteter. Men hidtil er der ikke foregået en systematisk opsamling af dem. Det forsøger forskere fra DPU, Aarhus Universitet, nu at råde bod på. De har kortlagt de seneste 20 års lovende pædagogiske og didaktiske indsatser for at ændre kønsskævheder i skolen. De har også brugt undersøgelser fra lande, vi normalt ikke sammenligner os med, men hvor piger og kvinder i højere grad vælger eller bliver pålagt STEM-uddannelser, samt interviewet involverede fra alle verdener og planer på området. Rapporten præsenterer endvidere en ny analysemodel, der kan bruges til at analysere de konkrete interventioner på skolerne.

Færre kvinder søger EUD – og gennemfører

Kun 11,5 procent af de unge kvinder søgte om at starte på en erhvervsuddannelse efter folkeskolen i 2022, mens det gjaldt for 28 procent af drengene. Samtidig gennemfører kvinder i mindre grad EUD. Det viser en analyse, som DA har foretaget. Analysen viser, at det ser værst ud på de traditionelle håndværksfag, hvor mindre end fem procent af forløbene tages af kvinder. På brolæggeruddannelsen er det for eksempel kun 50 procent af forløbene, taget af en kvinde, der gennemføres, mod 75 procent af forløbene taget af mænd. Også alder har betydning for frafaldet. Unge kvinder mellem 15-18 år falder i højere grad fra uddannelser med få kvinder, end kvinder på 25 år eller derover Det indikerer, at det at være i undertal betyder mere for kvinder end mænd i forhold til gennemførelse.

Færre kvinder søger EUD – og gennemfører

Kun 11,5 procent af de unge kvinder søgte om at starte på en erhvervsuddannelse efter folkeskolen i 2022, mens det gjaldt for 28 procent af drengene. Samtidig gennemfører kvinder i mindre grad EUD. Det viser en analyse, som DA har foretaget. Analysen viser, at det ser værst ud på de traditionelle håndværksfag, hvor mindre end fem procent af forløbene tages af kvinder. På brolæggeruddannelsen er det for eksempel kun 50 procent af forløbene, taget af en kvinde, der gennemføres, mod 75 procent af forløbene taget af mænd. Også alder har betydning for frafaldet. Unge kvinder mellem 15-18 år falder i højere grad fra uddannelser med få kvinder, end kvinder på 25 år eller derover Det indikerer, at det at være i undertal betyder mere for kvinder end mænd i forhold til gennemførelse.