Aktuelt

Sproglig støtte hjælper SOSU-elever gennem uddannelse

44 procent af de elever, som bliver optaget på SOSU-uddannelserne, har sproglige vanskeligheder, og regeringen vil nu sikre sprogstøtte til dem. I Københavns Kommune har sproglærere allerede hjulpet SOSU-elever på vej i flere år – med markante resultater.

Rybød. Råkbrød. Ruukbrøj.

Rugbrød.

Når Denize skal fortælle beboere på plejehjemmet Solgaven i København, hvad de kan vælge på menuen, oplever hun, at de ikke forstår hende.

Hun bliver dog ved at prøve, for hun vil gerne ”være perfekt til dansk”. 

Denize er i gang med sin oplæring til SOSU-hjælper, og hun oplever udfordringer med sproget hver dag, fortæller hun. Derfor har hun sagt ja til at deltage i den sprogstøtte, som Københavns Kommune siden 2021 har tilbudt flere end 500 SOSU-elever – og derfor sidder hun lige nu sammen med dansk-som-andetsprogsunderviser Charlotte Rye og siger ”rugbrød”.

Selv om Denize på 44 år har boet i Danmark i mere end ti år, været på sprogskole, taget, hvad der svarer til folkeskolens afgangsprøve på VUC, og om et halvt år er færdig som SOSU-hjælper, driller ordforråd og udtale. Med tilbuddet om sprogstøtte har hun i knapt tre måneder fået undervisning på sit oplæringssted i cirka halvanden time om ugen.

Undervisningen tager afsæt i situationer fra arbejdsdagen for at træne det sprog, hun har brug for i helt konkrete arbejdsopgaver.

En model, som ser ud til at virke for Denize, der er meget glad for sprogstøtten – og også for de andre sprogstøtte-deltagere. Tallene taler deres eget sprog: Frafaldet blandt eleverne, som deltager i sprogstøtte, ligger på cirka 10 procent. Det er markant mindre end det samlede frafald på SOSU-uddannelserne, som ligger på omkring 37 procent i Københavns Kommune. Desuden får over 90 procent af deltagerne i sprogstøtten målt en sproglig progression.

Sprogstøtten i Københavns Kommune i tal:

  • Screening viser, at hver femte SOSU-elev har så store sproglige udfordringer, at de har svært ved at gennemføre uddannelsen. Især ordforråd, udtale og dokumentation er udfordringer.
  • Fra april 2021 til januar 2024 har 523 elever været tilmeldt.
  • Frafaldet blandt deltagerne i sprogstøtten er på under 10 procent, mens frafaldet for SOSU-elever i Københavns Kommune ellers er på 37 procent.
  • 96-100 procent af eleverne (alt efter hvad der måles for) har opnået progression.
  • Seks ud af ti har opnået mellem eller stor progression i ordforråd og udtale, som er blandt de største udfordringer.

Et sprog, man ikke får på skolen

- Hvordan ville du præsentere din beboer på et morgenmøde? Er du bekymret? Hvordan vil du arbejde sundhedsfremmende og forebyggende med beboeren?

Spørgsmålene fra underviser Charlotte Rye er mange – og Denize bliver hele tiden bedt om at uddybe, forklare, gentage og bevise, at hun forstår ordets egentlige mening.

På plejehjemmets lille kontor kæmper Denize for at svare fyldestgørende, men må indimellem udbryde ”jeg ved det, men jeg kan ikke forklare det på dansk”.

Men så tager de en runde mere, og efterhånden kan hun også sætte ord på, hvad ”personlig pleje”, ”utilsigtet hændelse” eller ”sundhedstilstand” konkret dækker over. Det er helt nødvendigt i arbejdet, hvor hun skal dokumentere, beskrive og reflektere fagligt med sine kolleger – men det er ikke et sprog, Denize og andre elever har haft mulighed for at tilegne sig på deres vej til SOSU-uddannelserne, lyder det fra sprogkonsulent Cathrine Matarese fra Uddannelse København, som står bag indsatsen.

Når Denize udtrykker, at hun stadig ikke kan forklare noget bestemt på dansk, tager de en runde mere. Underviser Charlotte Rye vil have, at hun skal forstå, hvad der præcist menes med for eksempel ”personlig pleje” eller ”utilsigtet hændelse”.
De krav, vi har stillet til underviserens kompetencer, har vist sig i den store progression og fastholdelse.
Sprogkonsulent Cathrine Matarese.

Skræddersyet – og målrettet praksis

Hun forklarer, at hele pointen med sprogstøtten netop er at klæde eleverne på til at klare de sprogbrugssituationer, som de står overfor i praksis.

- Kan de ikke det, er det så meget, der kan gå galt. Og hverken hverdags- eller fagsproget dækker helt de sproglige behov, eleverne møder i praksis, Derfor skal sprogstøtten være individuelt tilrettelagt – og tage udgangspunkt i det, eleven har brug for i de helt konkrete arbejdssituationer.

Sprogstøtten bliver skræddersyet til den enkelte elev gennem screening og individuel samtale. Og, advarer sprogkonsulenten, sprogstøtteundervisernes kompetencer er helt afgørende, hvis eleverne skal lære det, de skal.

Kræver særlige undervisere

Fra projektets start har der været helt klare krav til undervisernes kompetencer.

- Man skal ikke tro, enhver kan undervise i det her. Det kræver en helt særlig faglighed, som du ikke har, hvis du er læreruddannet eller kun har læst dansk på universitet, og som du heller ikke kan opnå som erhvervsskolelærer med et sidekursus, pointerer sprogkonsulenten fra Københavns Kommune.

Kravene til underviserne er derfor, at de skal have en master i dansk som andetsprog eller tilsvarende, mindst fem års erfaring fra en sprogskole samt et ”funktionelt sprogsyn”, så de kan undervise ude på oplæringsstederne uden tavle og lærebøger.

- Man er nødt til at være dansk som andetsprogsunderviser. Og vi kan se, at de krav, vi har stillet til underviserens kompetencer, har vist sig i den store progression og fastholdelse, som vi oplever, lyder det fra Cathrine Matarese.

Ny aftale om SOSU-uddannelserne:

Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier indgik sidst i januar i år en aftale, der med 13 initiativer skal løfte kvaliteten på SOSU-uddannelserne. 

Med aftalen afsættes blandt andet: 

  • 13,4 millioner kroner årligt til sprogscreening og -støtte fra 2024 og frem til SOSU-skolerne. Sprogstøtten skal følge den enkelte elev både i skolen og oplæringen. Skolerne er ansvarlige for elevernes støtte igennem hele uddannelsen og for at vurdere, hvornår eleven har opnået tilstrækkelige dansksproglige kompetencer.
  • 11,2 millioner kroner i 2024 til SOSU-skolerne til at ”understøtte kompetenceudvikling af undervisere inden for det sproglige område”.

Det tager tid at lære sprog

Hun peger på, at en anden væsentlig faktor for projektets succesrate er, at der har været en grundlæggende forståelse og accept af, at det tager tid at lære sprog.

Det er et stort arbejde for målgruppen både at skulle tilegne sig sprog og tage en uddannelse samtidig. Det ved og anerkender vi, lyder det fra sprogkonsulenten.

- Det er derfor, vi tilbyder sprogstøtte i alle oplæringsperioder. For vi kan bare se, at hvis eleverne ikke er nået langt nok i deres tilegnelse af sproget til trods for, at de har de formelle kompetencer med et 02 i dansk og matematik på G-niveau, så bliver det svært, og risikoen for at falde fra stiger.

Derfor kan man heller ikke haste sprogtilegnelsen igennem, lyder pointen.

- Det er detaljerne, der er vigtige i projektets succes. Det er ikke bare at tilbyde sprogstøtte. Det er at give tid, tilrettelægge sprogstøtte, så den foregår på oplæringsstedet og med udgangspunkt i den enkelte elevs sprogbehov. Og så at have fokus på undervisernes kompetence. Dén kombination har givet resultater.

Denize er ikke i tvivl. Sprogstøtten – og Charlotte Rye – har gjort en forskel på hendes vej til at blive ”perfekt til dansk”. Hun føler sig langt mere tryg i sit arbejde nu.

Tre must-haves fra projektet

Vi har spurgt sprogkonsulenten fra Uddannelse København, hvad der er absolut centralt i projektets succes. Her kommer Cathrine Matareses tre must-haves:

  1. Sprogstøtten skal foregå på oplæringsstedet, så den ikke reducerer den tid, eleven har til at nå oplæringsmålene.
  2. Sprogstøtten er individuelt tilrettelagt ud fra elevens sproglige behov og de sprogbrugssituationer, eleven møder i praksis.
  3. Underviserne skal have en master i dansk som andetsprog eller tilsvarende, fem års erfaring fra en sprogskole og et funktionelt sprogsyn.
Dato
Af
Heidi Kvistgaard Güttler
Foto
Foto: Mikkel Østergaard