God og effektiv undervisning - Didaktiske nærbilleder fra klasserummet

Forfatter
Af Peter Brodersen (red.)
Forlag
Hans Reitzels Forlag
Antal sider
430
Pris
309,90 kroner
Bogen får
“Bogen her begynder med praksis, og inviterer teori ind (…) med blikket rettet mod kerneydelsen, undervisning – fokus er læreres og elevers handlinger og udviklingsmuligheder inde i klasserummet, i auditorier, laboratorier eller andre steder”.

Med femte, reviderede udgave af ’God og effektiv undervisning’ – som er del af serien Lærerbiblioteket – har indhold og form vist sig som slidstærk og troværdig grundbog for flere faggrupper.


Alle bogens 12 kapitler behandler emner med umiddelbar stor relevans for studerende og praktikere i forvaltning, ledelse og undervisningsmiljø. Både sprog og opbygning af teksten er i sig selv udtryk for, hvordan eleven (her læseren) kan bevæges til ny viden og erkendelse. Her videregives pædagogiske erfaringer, didaktisk teori og cases fra det virkelige liv. 

Rammen er indledt med et klogt citat fra en af historiens ’grand-old-men’ med kort introduktion til kapitlet. Afslutning af hvert kapitel har fire til fem studieøvelser. Desuden har bogen et fyldigt stikordsregister og litteraturliste.

Af temaer, der introduceres i bogen, kan nævnes:

  • Kapitel 4: Mål – at sætte retninger på handlinger i undervisningen.
  • Kapitel 6: Differentiering – elevernes forudsætninger og muligheder.
  • Kapitel 10: Lærerens brug af læremidler.

En åbenbar styrke ved bogens store spændvidde er, at der også er plads til friere brug af teorierne. For eksempel afsnittene om ’undervisningens syv elementer’ og ’lærerroller og repertoire’ om lærerens forskellige roller og positioner. Her kan læserens egne erfaringer og ønskedrømme komme i spil.

“Børn har spontant lyst til at lære, og man skal støtte og imødekomme denne lærelyst”. Dette greb tilbage i pædagogikkens tankegods falder først på bogens side 411. Ophavsmanden til citatet er den franske filosof. Jean-Jacques Rousseau (1712-1778). I sine skrifter beskrev han barnet/eleven med flere læringskilder og læreren som den voksne, der med en ført bevægelse guider og støtter. Ikke blot den intellektuelle udvikling. Den kropslige og følelsesmæssige udvikling ”er lige så vigtig”.

Ønsket om at imødekomme denne idealtilstand i al undervisning går som en rød tråd i hele bogens tekst.

Det må antages at være en almen livserfaring, at mennesker altid ”er ude på noget”, at skabe kontakt, opnå goder eller blot forbedre sin livssituation. Alle aktiviteter skal helst du og “føre til noget”.  Undervisning er en målrettet og organiseret udgave af dette forhold og må derfor være effektiv. Forfattergruppen her vover heldigvis at tage diskussionen om den gode undervisning som både lystbetonet OG effektiv.

Er dansk skolehistorie og europæisk filosofi gået lidt i glemmebogen hos læseren, er det som så ofte en god ide at få den genopfrisket. Politik og menneskesyn afspejler historiens gang, og det samme gør, hvad undervisning er, hvem der skal undervises, og hvordan det kan realiseres. Læseren kan få god hjælp til denne læsning i bogens kapitel 12 ’Grundopfattelser af undervisning – tre didaktiske modeller’ af Per Fibæk Laursen.

’God og effektiv undervisning’ kan anbefales på det varmeste.

Dato
Af
af Marianne Bindslev