Aktuelt

Psykiatrifonden: Større viden om psykisk sygdom kan hjælpe lærere og elever

Undervisning i, hvad der kendetegner de forskellige diagnoser, og hvordan prognoserne er, hvis man er ramt, kan gøre det lettere at håndtere psykisk mistrivsel på ungdomsuddannelserne.

Når Nicolaj Christiansen som uddannelses- og kursuschef i Psykiatrifonden kommer rundt på skoler for at undervise lærere i for eksempel psykisk førstehjælp, oplever han, at der blandt både lærere og elever kan mangle viden om de forskellige diagnoser, og hvad det vil sige at have dem. 

- Angst florerer mange gange som et ord, man bruger i flæng. Det samme med depression. Derfor er det virkelig nyttigt at få viden om, hvad kriterierne er for, at man kan siges at lide af en bestemt diagnose. Her er mængden af symptomer, varigheden af dem og personens funktionsniveau afgørende. For eksempel skal et symptom som søvnløshed have været til stede i en sammenhængende periode på mindst 14 dage, for at der er tale om depression, siger Nicolai Christiansen. 

I hans øjne kan en større viden om, hvad psykisk sygdom er, hjælpe både personale og elever og skabe et større rum for forståelse. 

Gennem psykoedukation – altså undervisning i psykiske lidelser, og hvordan de kommer til udtryk –  kan man dels opnå den gevinst, at eleverne får en bedre indsigt i deres egen sygdom, men det bliver også lettere for personer omkring eleven at hjælpe. 

Viden kan give håb

For den enkelte elev kan denne viden også indgyde håb, hvis vedkommende ikke i forvejen kender til prognoserne for sygdommen. 

Selvom man er ramt, er det ikke ensbetydende med, at man ved, hvad det betyder for en. Heller ikke prognosemæssigt, siger Nicolaj Christiansen.

- Ved både angst, ADHD og depression er der jo gode behandlingsmuligheder, hvis man ellers er i stand til at passe behandlingen og ikke fejler alt muligt andet. Hvor autisme er en udviklingsforstyrrelse, man har livet igennem, så er der faktisk mulighed for, at man med de andre tre diagnoser kommer ud på den anden side. For eksempel er det kun 50 procent af dem, der bliver diagnosticeret med ADHD som ung, der tager det med sig ind i voksenlivet.

Har du set? Nyt kursus klæder dig bedre på til at undervise elever med diagnoser 

Uddannelsesforbundet har skræddersyet et kursus til undervisere og vejledere, der giver indsigt i og praktiske redskaber til at støtte elever med diagnoser. 

Kurset foregår den 30. september i Svendborg, og du skal tilmelde dig inden 12. august. 

Læs mere om kurset her

Dato
Af
Foto
Jens Bach