Hent hjælp til bæredygtig pædagogik
Det er forskellige organisationer, der kan hjælpe med at gøre uddannelsesinstitutioner mere bæredygtige.
Mikkel Østergaard/Ritzau Scanpix
30. august 2021
Som lærer kan det være svært at komme i gang med at undervise i bæredygtighed. Men der er hjælp at hente og inspiration at finde hos en række organisationer.
Find inspiration
Grønt Flag-skoler er Friluftsrådets undervisningsprogram og har fokus på den grønne del af bæredygtigheden. Alle skoler kan blive en del af Grøn Skole-programmet. Det betyder, at institutionen skal arbejde for at tænke bæredygtighed ind i hele skolen gennem både miljøråd, undervisning, drift, konkrete tiltag og samarbejder.
Grøn skole er en fleksibel ramme for skolen, hvor de enkelte uddannelsesinstitutioner selv kan arbejde med at udfylde syv grønne trin. Hvis man i løbet af året har arbejdet som grøn skole, får man tildelt et grønt flag.
Grønt Flag Grøn Erhvervsskole (GFGE) er et af programmerne, som er støttet af Børne- og Undervisningsministeriet og udviklet sammen med blandt andre Danmarks Læringsportal (EMU). Det er et undervisningsprogram og samtidig en certificeringsordning for erhvervsskoler, der ønsker en synlig grøn profil. I alt er 280 skoler certificerede Grøn skole. Her i blandt tre VUC’er og i alt fem erhvervsskoleafdelinger.
Læs mere på groentflag.dk
UNESCOs verdensmålsskoler er et netværk af skoler, der beskæftiger sig med verdensmålene og bæredygtig udvikling. Der stilles ingen krav for optagelse. Oprindeligt udsprang modellen af Associated School Project (ASP), der blev dannet i kølvandet af 2. Verdenskrig, og det er grundlæggende et internationalt fredsprojekt.
Da verdensmålene blev vedtaget i 2015, valgte Danmark dog at gøre det danske ASP til verdensmålsskoler. Nu er der 80 uddannelsessteder tilknyttet – 24 er erhvervsskoler og tre er VUC’er.
UNESCOs verdensmålsskoler tilbyder undervisningsmateriale og et netværk, hvor skolerne kan arbejde sammen og inspirere hinanden.
Læs mere på unesco-asp.dk
Choras 2030-skoler er en certificeringsordning. For at få en certificering skal skolerne udarbejde en treårig handlingsplan for, hvordan de vil leve op til verdensmålene på tre spor: i undervisningen, som aktører og i organisationen. En skole behøver dog ikke opfylde kravene for certificering, før man melder sig til. En del af ordningen er, at man kan få hjælp og vejledning i hele processen.
Handlingsplanen er en udviklingsplan, der viser, hvad man vil arbejde videre med de enkelte spor. Man skal ikke afrapportere eller måles på, hvor langt man er kommet. Skolen forbliver certificeret, så længe den skaber progression i arbejdet og har en opdateret handleplan for verdensmålsindsatsen.
Blandt andet ét VUC har foreløbig fået denne certificering, og et andet er på vej.
Læs mere chora2030.dk
VUC Verdensmålsforum har 19 ud af 30 VUC’er som medlem. Det er et forpligtende fællesskab for VUC-institutioner, som arbejder med verdensmålene, hvor man deler viden og erfaringer med at arbejde med verdensmålene i den pædagogiske praksis og undervisningen, i driften samt i organisationen.
Læs mere på vuc.dk
Erhvervsskolernes netværk for FN’s verdensmål er et forum, hvor erhvervsskoler kan dele erfaringer om verdensmål inden for undervisning, institutionsdrift og organisationsudvikling. Alle erhvervsskoler kan blive medlem uanset erfaringer med at arbejde med FN’s verdensmål, og det har 33 af dem valgt.
Netværket arbejder for at mobilisere udvikling og udveksle erfaringer på ungdoms- og voksen- efteruddannelsesområdet og arbejder med en række pejlemærker, som skal sætte retningen, men ikke bruges til at benchmarke.
Læs mere på deg.dk
Kun ildsjælene underviser i en grøn og stabil fremtid
Den politiske vision fra FN’s verdensmål om at skabe en bæredygtig verden, hvor klimaet og kampen mod ulighed står højt, har endnu ikke for alvor forplantet sig i uddannelserne i Danmark. Derfor er der behov for reel politisk prioritering, hvis undervisningen af børn, unge og voksne skal medvirke til at indfri de 17 verdensmål.
Bæredygtig undervisning: ”Verdensmål 4 er simpelthen skrevet til VUC”
HF & VUC Fyn er som det eneste VUC certificeret som CHORA 2030-skole, men flere er på vej. Rektor Stig Holmelund Jarbøl fortæller her, hvorfor det giver mening.
Bæredygtighed på EUD-skemaet: ”Vi sakker bagud, hvis vi ikke er skarpe på den bæredygtige udvikling”
Det giver i alle henseender mening at have bæredygtighed som del af undervisningen – både i forhold til dannelse, fagprofessionalisme og konkurrenceevne, mener Mikkel Roskjær Andersen, der er snedkerfaglærer og digital konsulent på erhvervsskolen NEXT.
Bæredygtighed på Daghøjskole-skemaet: ”Det skal være helt dagligdags enkelt”
Det er vigtigt at få FN’s verdensmål ned på et plan, hvor deltagerne kan være med og føle, at de kan gøre noget, siger underviser Else Præst, der har haft stor succes med flere bæredygtighedsprojekter på Aarhus Daghøjskole – Kompetencehuset i Aarhus.
Bæredygtighed på VUC-skemaet: ”Jeg forsøger at forbinde bæredygtighed med kursisternes hverdag”
Margit Ingtoft fra VUC Lyngby har selv taget initiativ til at tage emnet bæredygtighed op i sin undervisning, fordi hun brænder for det. Hun finder selv materiale til at få emnet ned på jorden, men efterlyser godt undervisningsmateriale fra forlagene.
Bæredygtighed på FGU-skemaet: ”Det er meget op til den enkelte lærer”
Martin Monsrud Düring, naturfagslærer på FGU Sydøstjylland, ville ønske, at der kom et krav oppefra om, at man skulle undervise i bæredygtig udvikling på FGU. Det bliver for tilfældigt, når det er den enkelte lærer, der selv skal tage initiativ til det, mener han.
Bæredygtighed på Ungdomsskole-skemaet: ”Når vi taler mad, kommer de op på barrikaderne”
Det er naturligt for Søren Varbæk Martinsen, der er uddannet biolog, at undervise Dagklassen på Albertslund Ungdomscenter i bæredygtighed og vandmiljø. Men det kan være op ad bakke at fange elevernes interesse i de 7., 8. og 9. klasser, han underviser – og at finde godt undervisningsmateriale.
Forbund: Gør bæredygtighed obligatorisk i alle uddannelser
Både af faglige og dannelsesmæssige grunde bør elever og kursister lære om bæredygtig udvikling på uddannelserne. Det kan blive en ny mulighed for at tiltrække nye elevtyper til for eksempel erhvervsuddannelserne, men er også afgørende nødvendigt i forhold til alle andre uddannelser, mener Uddannelsesforbundets formand, Hanne Pontoppidan.
Profilinterview: Glem ikke bæredygtigheden i de merkantile uddannelser
De merkantile uddannelser er forudsætningen for, at bæredygtigheden kommer ud at leve i butikkerne, virksomhederne og samfundet. Derfor undrer det underviser Peter Lenarth Landergren fra Business College Syd-Mommark dybt, at de ser ud til at blive overset i politiske udspil.