På få år er den virksomhedsforlagte undervisning i det nordjyske vokset meget.
Fokus

Undervisningen er rykket fra klasseværelser til virksomheder

På HF og VUC Nord har størstedelen af lærerne en del af deres undervisning ude på virksomheder rundt om i Nordjylland. Det har givet andre vilkår for lærerne at flytte udenfor de vante rammer, men man er blevet enige om principper for virksomhedsforlagt undervisning.

For cirka seks år siden tog det for alvor fart med den virksomhedsforlagte undervisning på HF og VUC Nord. En lokal direktør udbredte det glade budskab om det gode samarbejde med VUC i lavsæsonen. Og dermed fik andre virksomheder øjnene op for at opkvalificere medarbejderne på virksomheden i stedet for at sende dem hjem, når der var nedgang i produktionen.

Vi løfter en samfundsmæssig vigtig opgave og er faktisk rigtig kompetente til det.
Trine Tvilling Krøgh
Koordinator

– Det var lidt en øjenåbner for os, at vi også kunne bidrage til en opkvalificering af medarbejderne ude på virksomhederne. Der er brug for det. Vi løfter en samfundsmæssig vigtig opgave og er faktisk rigtig kompetente til det, fortæller Trine Tvilling Krøgh, som er koordinator for den virksomhedsforlagte undervisning på VUC i det nordjyske.

I dag udgør det en meget stor del af aktiviteten – forskelligt fra den ene VUC-afdeling til den næste. Og det er professionaliseret i en grad, så der nu er et VEU-team med en VEU-chef og uddannelsesrådgivere, som er ude for at sælge ”produktet” til virksomhederne. De fleste VUC-lærere har i dag virksomhedsforlagt undervisning som en del af arbejdet og kører fra Frederikshavn til Skagen, fra Hobro til Hadsund. Der er købt små VUC-biler, men også en trailer, der er indrettet som klasselokale og kan placeres de steder, hvor der ikke er tilstrækkeligt egnede undervisningslokaler. 

Principper for arbejdet

Alt i alt har lærernes arbejdsvilkår ændret sig grundlæggende på de år. De arbejder ofte helt alene på ”fremmed grund”, og selv om det professionelle forarbejde nu er gjort, ved de ikke altid helt, hvad de kommer ud til. De har fået kortere varslingstid om opgaverne og arbejder meget i bølger. Det vil sige med ekstra arbejde i perioder. 

Sidste år blev lærernes udsagn, frustrationer og krav derfor samlet i en kravliste, som nu er mundet ud i nogle principper for arbejdet med virksomhedsforlagt undervisning. De angiver for eksempel, hvor mange forskellige hold, man må have, hvilket niveau kursisterne er på, hvad lærerne har til rådighed for undervisningen: Kort sagt: Hvilken aftale der er indgået med virksomheden, og hvad man som underviser skal gøre klar til. 

Dato
Af
Foto
Hans Ravn