FGU-elever spille skoleskak
Inspiration

Skoleskak kan låse elever op

Skoleskak er kendt i grundskolen. Men initiativet FGU-MOVES® forsøger nu at spille eleverne stærkere i matematik og sociale relationer via skoleskak. Læs med når tre undervisere fortæller, hvordan skakbrættet har låst eleverne op på måder, de ikke havde forestillet sig.

ACTION-skak. Skak med én hånd. Skak hvor hvid og sort spiller sammen om det optimale skakspil. Det er alt sammen eksempler på, hvordan tre FGU-lærere har brugt skoleskak i deres undervisning på henholdsvis FGU Hovedstaden og FGU Sønderjylland.

De deltager i FGU-MOVES®, som er et samarbejde mellem Dansk Skoleskak og udvalgte FGU’er. Indsatsen er støttet af VELUX Fonden. Målet er at undersøge, om skoleskak kan være med til at engagere og motivere eleverne i matematik og til at udvikle de sociale fællesskaber.

En midtvejsevaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut er snart klar, men Uddannelsesbladet har allerede taget temperaturen blandt tre undervisere. Deres svar på, om det har rykket ved matematikken og fællesskabet er klart: Ja. Har resultaterne overrasket? Ja. Vil de fortsætte, når forsøger slutter? Et trefoldigt ja.

Vores elever er ikke så gode til forstyrrelse. Men forstyrrelser er et vilkår i hverdagen, så vi har brugt den her metode for at lære dem at mestre dét.
Brian Kongsted Sørensen
Underviser, FGU Sønderjylland

På FGU Sønderjylland har Brian Kongsted Sørensen og Heidi Sejrup Thomsen især brugt skakbrikkerne til at rykke elevernes evne til at koncentrere sig og til at mestre forstyrrelser.

De har brugt skakken i valgfaget Body & Mind og har blandet dronning, konge og tårn med masser af fysisk aktivitet. Det kan for eksempel være basketball, hvor man må rykke sin brik, når man scorer. Et andet eksempel er øvelsen ”frem i bussen”, hvor eleverne sidder på række og skal bevæge sig frem mod det felt, hvor man så må rykke sin brik.

Desuden har lærerne meget bevidst hele tiden twistet spillet. Når eleverne har været trygge ved at spille på én måde, har de ændret eller ”forstyrret” spillet, som de kalder det.

– Vores elever er ikke så gode til forstyrrelse. De har meget brug for tryghed og faste rammer. Men forstyrrelser er et vilkår i hverdagen, så vi har brugt den her metode for at lære dem at mestre dét, fortæller Brian Kongsted Sørensen.

Justeringer kan være godt

Forstyrrelserne har indimellem skabt frustrationer og irritation, og derfor har de været glade for at være to undervisere om opgaven.

– Man har kunnet gå fra og sige til en elev ”hvad sker der med dig lige nu, og hvordan kan du arbejde med det?”, mens den anden har kunnet køre undervisningen videre. Det – og i det hele taget det at kunne sparre om, hvad man observerede af adfærd – har været godt, fortæller Heidi Sejrup Thomsen.

Ikke alle forstyrrelserne har været udfordrende. Nogle er også blevet brugt til at lette spillet.

– Meningen er, at de kan overføre dét til hverdagen. Opleve at Hov, hvis jeg lige justerer lidt på den her adfærd, så sker der faktisk noget godt, forklarer Brian Kongsted Sørensen.

De introverte er løsnet op

Begge undervisere har været overraskede over, hvor hurtige og markante resultaterne har været. Både hvad angår koncentration og kommunikation. Især er nogle af de mere introverte elever blevet ”låst op”.

– Vi har elever med angst og elever, som er utroligt introverte, der pludselig er begyndt at interagere med de andre. Det har virkelig løsnet op
Heidi Sejrup Thomsen
Underviser, FGU Sønderjylland

Pointen er også klar fra Brian Kongsted Sørensen. Man behøver som underviser slet ikke at interessere sig for skakspillet. Man skal faktisk bare være nysgerrig på eleverne.

Har styrket sammenholdet 

Andreas Haldrup fra FGU Hovedstaden har primært sat skakbrættet op i matematik. Hans erfaring er, at dét kan man sagtens gøre uden at være to undervisere – og også at skakspillet har skabt resultater, han ikke havde forventet.

– Det giver rigtig meget i forhold til sammenholdet i klassen, når de sidder og spiller. Men jeg kan også mærke på nogle af dem, der har rigtig svært ved at koncentrere sig, at de har kunne bruge ting fra skoleskakken til at være mere koncentrerede i timerne.

En effekt, han stadig ser, selvom det nu er et par måneder siden, han aktivt har spillet med eleverne.

Skoleskak som gulerod

Andreas Haldrup oplevede også, at hvis han sagde til eleverne, at de måtte slutte dagen af med at spille skoleskak ”af en eller anden fuldstændigt gakket slags”, så øgede det deres motivation for den almindelige matematik.

Hans oplevelse var, at det har givet rigtig god mening at bruge skakken i matematik, selvom det selvfølgelig ikke er dét, der skal være bærende i undervisningen.

To piger spiller skak med en plade mellem sig.
Det har overrasket underviserne, hvor hurtige og markante resultater de har set, da de arbejdede med skoleskak.

– Det giver rigtig meget i forhold til sammenholdet i klassen, når de sidder og spiller. Men jeg kan også mærke på nogle af dem, der har rigtig svært ved at koncentrere sig, at de har kunne bruge ting fra skoleskakken til at være mere koncentrerede i timerne.

En effekt, han stadig ser, selvom det nu er et par måneder siden, han aktivt har spillet med eleverne.

Skoleskak som gulerod

Andreas Haldrup oplevede også, at hvis han sagde til eleverne, at de måtte slutte dagen af med at spille skoleskak ”af en eller anden fuldstændigt gakket slags”, så øgede det deres motivation for den almindelige matematik.

Hans oplevelse var, at det har givet rigtig god mening at bruge skakken i matematik, selvom det selvfølgelig ikke er dét, der skal være bærende i undervisningen.

– Jeg har insisteret på, at de skulle lære at tale sammen i spillene og for eksempel tale om, hvad det optimale spil ville være for både sort og hvid. Snakken om hvad logikken er, har vi kunne overføre til matematikken, siger han og uddyber:

– Giver det for eksempel mening at ofre sin dronning? Sjældent. Men indimellem er det præcis dét, der skal til for at vende spillet. Og det her med at prøve at tænke, finde muligheder og overskue forskellige løsninger kan jo kobles direkte til matematikken.

Han vurderer, at alle hans elever har haft gode oplevelser med skakken – og at 95 procent var glade for det.

FGU-MOVES®

Det første initiativ til FGU-MOVES® blev taget i januar 2022 med rekrut­tering, workshops og kursus for de første 10 undervisere fra fire FGU-afdelinger. Fra september 2022 skød man undervisningen i gang på skolerne. I august 2023 udvider man initiativet til flere undervisere på andre FGU’er.

Cirka 150 elever har været i gang. FGU-MOVES® forventer, at 200 flere kommer med, inden initiativet afsluttes december 2024. Mere info på skoleskak.dk/fgu-moves/

Dato
Af
Foto
Dansk Skoleskak