Tæt på

Elever: Vi lærer at fungere i Danmark

Hvordan er det at være kommet til Danmark og skulle lære et nyt og ikke helt let sprog? Elever fra Københavns Kommunes ungdomsskole i Hindegade fortæller her om deres oplevelser.

På Ungdomsskolen i Hindegade er 46 forskellige nationaliteter samlet. 

En del af eleverne er kommet til Danmark, fordi deres forældre har fået arbejde i landet, er vendt hjem efter flere års ophold i udlandet eller lignende. Andre er flygtet på grund af krig eller konflikt i deres hjemland. 

På skolen får eleverne, der alle er i alderen 16-21 år, undervisning i dansk som andetsprog og bliver klædt på til livet i Danmark. 

Mødt med forståelse 

- Lærerne er meget, meget søde her. Og de forstår os faktisk. De har noget forståelse for, hvordan vi er som mennesker fra forskellige lande, siger dansk-libanesiske Hussein, som går i 9. klasse på skolen. 

- Jeg ved ikke, hvordan jeg kan beskrive det, men jeg vil bare sige, at vi er glade for dem.

20-årige Hussein er i gang med sit tredje og formentlig sidste år på skolen. Herefter skal han videre med drømmen om en uddannelse i Danmark. Den er hele baggrunden for, at han rejste fra familien i Libanon for at studere her i landet.

Jeg synes, den her skole er perfekt til os og til alle de unge, der kommer til Danmark fra andre lande.
Hussein
Elev på ungdomsskolen i Hindegade

Forberedelse på svære ord øger læringen

- Jeg synes også, at det er meget fedt at gå her på skolen, siger 17-årige Yaser, der er kommet til Danmark fra Iran med sin familie. 

Han fremhæver, at lærerne er gode til at støtte og hjælpe med forståelsen af det danske sprog, som ellers kan være lidt af en prøvelse at få styr på. 

- Det sværeste er, at der ikke er regler for nogle ting i sproget. Jeg kan se, at danskerne, de kan bare forstå det. Altså for eksempel -en og -et. Når jeg spørger min lærer, hvorfor fungerer den her sætning sådan her? Så siger hun, at det lyder bare rigtigt, eller det er bare sådan. Hvordan skal jeg vide det, spørger han med et smil. 

Han har gået på flere forskellige skoler i Danmark. Først gik han nogle år i en modtageklasse, inden han kom ind i en almindelig folkeskoleklasse. Her var det svært at følge med i undervisningen, husker han. Nu hvor han går med andre, der heller ikke har dansk som deres modersmål, er det langt lettere at få greb om det danske sprog.

- Når vi har et nyt fag eller et nyt emne, så får vi en liste med de svære ord. Dem skal vi oversætte til vores sprog. 

- Jeg synes, det er bare meget fedt at have sådan en lille forberedelse, før jeg går ind i emnet, siger han og beskriver lærerne som de tålmodigste mennesker, han har mødt. Han tænker, at det må være hårdt arbejde at få elever fra så mange forskellige steder i verden til på samme tid at lære et nyt sprog. 

elevportræt
17-årige Yaser fra Iran har gået to år på ungdomsskolen i Hindegade. Foto: Ricky John Molloy
Når de siger i nyheder, din by var bombet, så… Det er svært, fordi du håber, dine venner vågner op i morgen.
Sviat
Elev på ungdomsskolen i Hindegade

Svært at være flygtet fra krig

For 18-årige Sviat var turen til Danmark forbundet med frygt og usikkerhed. Krigen i Ukraine tvang ham til at flygte med sin mor og bror.

- Danmark er god, men vejen til Danmark var lidt svært, fordi du kommer fra krig og forstår ikke, hvad der sker i verden og i dit liv, og hvad skal du gøre, siger han.

Sviat startede på Ungdomsskolen i Hindegade for et år siden. Inden da havde han gået på en anden skole i en klasse med udelukkende andre ukrainere. 

Han synes, det er rart at få mulighed for at tale mere dansk, fordi der nu er klassekammerater fra andre lande. At han kan vælge fysik som valgfag er også et stort plus.

- Det er meget spændende for mig, siger han om de eksperimenter, de laver i faget. 

Mentalitet påvirket

Alle tre elever oplever, at der løbende er nyheder om situationen i deres hjemlande. Libanon er aktuelt påvirket af krigen i Gaza. I Iran var 2023 præget af demonstrationer og oprør mod landets præstestyre. Og i Ukraine er der fortsat krig. 

- Når de siger i nyheder, din by var bombet, så… Det er svært, fordi du håber, dine venner vågner op i morgen, siger Sviat.

Også Hussein oplever, at tankerne bliver ledt tilbage til hjemlandet.

- Man kan ikke glemme. Især når man ser en anden fra det samme hjemland, så kan man stadigvæk huske, hvad der skete, og hvad der sker nu. Med krigen og andre ting, siger han og fortsætter:

- Det påvirker ikke vores daglige liv her. Men jeg vil sige, at vores mentalitet er lidt påvirket, fordi vi tænker på vores hjemland, og hvad der sker der. Men mennesker her, altså vores miljø, det gør os lidt bedre.

Yaser fortæller, at han heller aldrig kommer til at glemme Iran. Men det fylder ikke så meget i hans hverdag.

- Det bare sådan i mine tanker, at jeg synes... Hvorfor skal det være sådan? Det ville være meget rart, at det var normalt. Så det er bare sådan nogle små tanker, jeg får.

- Det er bare livet jo. Man skal videre. Man skal lære dansk, fordi det er fremtiden af vores liv. Vi skal have dansk jo. Fordi det er grundlæggende for alt, hvis man vil videre på for eksempel universitetet.

18-årige Sviat har været i Danmark i halvandet år. For et år siden startede han på Ungdomsskolen i Hindegade. Foto: Foto: Ricky John Molloy
Jeg synes personligt, at folk kan have deres mening. Altså krig og alt religiøst, det er bare regeringer, der har krig mod hinanden. Det er ikke folk, der har krig mod hinanden.
Yaser
Elev på ungdomsskolen i Hindegade

Folk kan have deres mening

At man på Ungdomsskolen i Hindegade går sammen med mange forskellige nationaliteter – også fra lande, man ikke nødvendigvis deler kulturelle, religiøse eller politiske overbevisninger med – oplever eleverne mest af alt som en fordel. Det giver ikke optræk til konflikter.

- Jeg synes personligt, at folk kan have deres mening. Altså krig og alt religiøst, det er bare regeringer, der har krig mod hinanden. Det er ikke folk, der har krig mod hinanden.

- Hver en kultur har et synspunkt til verden. Så udover at jeg kan lære fra skolen, kan jeg lære af de andre elever. Det synes jeg er fedt, siger Yaser.

Sviat er enig og fortæller, at han ikke har mødt russere på skolen, men at det har været okay de gange, han har mødt russere i Danmark. 

Hussein forklarer, at det for ham er virkelig interessant at få venner fra andre kulturer. 

- Jeg synes, den her skole er perfekt til os og til alle de unge, der kommer til Danmark fra andre lande, siger han.

- Hele skolens system er bygget på, hvordan vi kan integrere os til det danske samfund, fordi de lærer os dansk og lærer os om det danske samfund og andre kulturer og sådan noget. Det har fokus på, hvordan vi kan fungere i Danmark faktisk. 

 

Dato
Af
Foto
Ricky John Molloy