Klasseledelse fra teori til praksis

Forfatter
Af Lene Nibuhr Andersen, Marie-Louise Bach og Dorte Ågard
Forlag
Columbus
Antal sider
143
Pris
180 kroner
Bogen får
Klasseledelse fra teori til praksis er inddelt i tre dele, hvor del 1 handler om klasseledelse i teori, anden del tager dig med i praksis, mens den sidste del beskriver skolens organisering af klasseledelse i både teori og praksis.

Klasseledelse fra teori til praksis’ indledning beskriver, at den henvender sig til både lærere (erfarne som nye) og ledelse på ungdomsuddannelserne. Der påpeges ligeledes, at den måske kan inspirere uden for denne målgruppe, da læsere således kan tilpasse de konkrete forslag. Og gør vi ikke alle sammen det alligevel?

 

Klasseledelse fra teori til praksis fangede mig næsten fra første øjeblik, og de interessante afsnit om læreradfærd og motivation er så håndgribelige, at jeg med det samme måtte reflektere over min egen adfærd og forståelse for, hvor det bare ikke virker i alle klasser eller i al undervisning. 

Gennem bogen præsenteres læseren for praksisnære eksempler på klasseledelse og bliver tildelt konkrete idéer, der kan inspirere eller benyttes ufiltreret i undervisningen. Udover det er bogen en visuel fornøjelse, der både er læsbar i layout og tekst. Der er en skøn implementering af modeller, og opsamling og punktopstillinger gør bogens praksiseksempler lette og intuitive at benytte. 

Generelt er jeg overordentlig glad for bogens struktur og føler mig absolut inspireret.

Endvidere tager Klasseledelse fra teori til praksis problematikker op, som jeg tror, de fleste lærere til tider også har, nemlig om devices i klasserummet. Her er bogen igen så praksisnær, at der faktisk allerede er udarbejdet og opstillet praktiske forslag til for eksempel klasseregler for devices og læringsfællesskaber. Og igen kan man jo vælge blot at lade sig inspirere, hvis ikke alle reglerne giver mening på den skole, man arbejder på. Det er nok især dér, jeg befinder mig. Som inspireret. Det er ikke alle problemstillinger og opgaver i bogen, der er lige relevante for undervisere og kursister på VUC, men mange af dem er – med få ændringer.

Dato
Af
Henriette Borup