Profil

Et team bygget på forskelle og gensidig respekt

Slå ørerne ud og lyt til hinanden, lyder det fra tre tagdækkerfaglærere, der ved, at deres forskellige kompetencer gør dem til et godt team. De har fået Byggeriets Faglærerpris for deres faglighed, men også for at arbejde så godt sammen som team, at synergien breder sig til blandt andre lærlinge og elever.

At arbejde i team kan være en hel videnskab. Der findes velunderbyggede råd, kurser og teorier om det at lære at arbejde godt sammen. Men nogle gange handler det mest om noget så enkelt, som at man kan lide og respekterer hinanden. 

Sådan er det for Ib Kloster, 65 år, Jørn Dormann Frandsen, 62 år og Søren Scharff, 56 år. Det tagdækkerteam fra Learnmark i Horsens, der sidste år fik Byggeriets Faglærerpris, som Uddannelsesforbundet uddeler sammen med Boligfonden Kuben. I de mange indstillinger gik ordene team-samarbejdet og socialt ansvar igen. Jørn Dormann Frandsen forklarer, at det først og fremmest er deres forskelligheder, der gør dem til et stærkt team.

- Vi har en god kemi, men kommer også alle med vores erfaringer gennem livet, siger han.

Søren Scharff understreger, at de tre er ”pivgode” til at spørge hinanden om noget, de selv kan være helt ”blanke på”.  

De tre faglærere har lige en times tid til at tale team denne fredag den 1. marts, inden de skal hyldes på hjemmebanen. Det er cirka tre måneder siden, de blev hyldet i København til prisuddelingsshowet Building Award 2023.

Et fagligt skulderklap

Byggeriets Faglærerpris er et fagligt skulderklap til en byggefaglærer eller et team af byggefaglærere, der brænder for deres fag, inspirerer og gør en særlig indsats for eleverne på de byggefaglige erhvervsuddannelser. Prisen uddeles af Boligfonden Kuben og Uddannelsesforbundet og er på 40.000 kroner. Nomineringen foregår ved, at der sendes indstillinger, hvorefter en jury gennemgår alle indstillingerne og møder de indstillede kandidater. 

Der ligger hverken strategi, mål eller viden hos dem om det at arbejde i team. Teamet blev delvist født, da Ib, som selv er uddannet tagdækker på Learnmark, blev ansat og skulle bruge en kollega i 2016. Jørn, som blandt andet er uddannet som byggetekniker og tagdækker, søgte stillingen, og Ib vidste bare, at det skulle være ham.   

For to år siden manglede de så endnu en faglærer og kom i tanke om Søren. Han havde netop taget en voksenlærlingeuddannelse som tagdækker.

- Jeg kontaktede Søren og spurgte, om han ville have et job som underviser, og han udbrød: Hvorfor fanden kom du til at tænke på mig? Men jeg havde jo lagt mærke til, hvordan han hjalp de andre lærlinge og altid var imødekommende og rolig. Han har en særlig måde at gå ind i folk på, fortæller Ib.

- Jeg tør godt sige, at grunden til, at vi arbejder så godt sammen, selvfølgelig er, at vi har mange forskelligheder, men vi har også mange særheder. Det er det, der gør os så gode.
Søren Scharff, tagtækkerfaglærer, i sin takketale ved fejringen.

Søren kom, teamet var fuldtalligt og består af Søren, som udover sin indgang til de unge er castet som den praktiske og teoretiske. Jørn er nørden, som ved ”ufatteligt mange ting om alt muligt”, og Ibs stærke side er den håndværksmæssige, men også erfaringerne fra hans baggrund med at arbejde med adfærdsvanskelige børn og unge samt traumatiserede indvandrere. 

- Det gør, at vi alle sammen kan byde ind med noget forskelligt. Og det gør os stærke, forklarer Jørn og tilføjer, at de også er gode til at ”åbne for posen” og diskutere, hvordan de får løst de forskellige ting:

- Vi finder ud af det og tager fat på problemet med det samme og får det løst, slår han fast og tilføjer, at han endnu ikke har skændtes med nogen af de andre. 

Søren supplerer:

- Vi har mange af de fede diskussioner om det fag-faglige. For eksempel om inddækninger, og hvorfor man gør sådan og ikke sådan. Så nørder vi lidt og ringer til guruerne inden for de forskellige fag for at finde ud af, hvad der er hoved og hale i det, siger han og tilføjer, at man skal turde spørge hinanden om ting, man ikke ved noget om. 

De tre taler dog ikke kun fagligt. Dagen begynder som regel med et godmorgen til hinanden, hvorefter de med morgenmad i munden starter med at koordinere. Og denne koordinering af opgaver og lærlinge fortsætter dagen igennem.

Du har én mund og to ører

Hvad kræver det ellers at arbejde i et stærkt team?

- At du kan lytte, udbryder Søren: 

- Det er derfor, vi har to ører og én mund.  

Ib peger på, hvor vigtigt det er at have respekt for hinanden og føle sig ansvarlig over for de andre. Han har for eksempel selv kun haft en sygedag, mens de tre har arbejdet sammen. Og det var, da hans kone var syg en fredag.  

- Jeg kunne da godt sætte stængerne ud over sidekanten på sengen og sige, at arh ja – har jeg ikke lidt feber i dag? Men hvis jeg sygemelder mig, ved jeg, at mine to kolleger skal passe mit arbejde.

Søren mener, at det handler om at være tro mod og ærlige over for hinanden:

- Du kan ikke gå og være falsk. Hvis Jørn tror, jeg er en person, og så er jeg i virkeligheden en anden, hvor er han så henne, hvis jeg får et problem?  

Der er højt til loftet

Døren til lokalet, vi er i, går hele tiden op. Tagdækkerlærlingene har netop gjort en ny slags eksperimenterende 12 timers eksamen færdig. Derfor er der mange spørgsmål til Jørn, Ib eller Søren. Og uanset hvor travlt der er, er lærlingene altid velkomne til at spørge.  

Det går også igen i indstillingerne til prisen for teamet – hvor gode de er til at favne de mere bløde værdier og formå at gribe de lærlinge, der har det svært. Og den del, synes Ib, er ”fed”:

- At vi har personligheden med hjælpsomhed over for andre mennesker på uddannelsen i teamet. Du kommer meget mere ind under huden på lærlingene på den måde, og så kan de begynde at høre efter.

Jørn understreger, at der i det hele taget er højt til loftet og plads til alle på uddannelsen. 

- Hvis elever og lærlinge ellers gider møde og gøre en indsats, skal de nok komme igennem uddannelsen med vores hjælp.

Giver teamånden videre 

Der er mange forskellige lærlinge på tagdækkeruddannelsen. Halvdelen er voksenlærlinge. Men uanset alder kommer flere med en tung bagage, diagnoser og måske også en skoleforskrækkelse.

Ib gør en del ud af at tage de kommende elever eller lærlinge, der helt mister modet, når de hører ordet ”skole”, med ned på værkstedet. Her viser han dem, hvad de går og roder med og forklarer, at det ”sgu ikke er så vanskeligt”:

- Jeg fortæller dem, at hvis de bruger hænderne rigtigt og får en forståelse for faget, kan de blive selvhjulpne. Det er guleroden for mange, at uddannelsen kan give dem mulighed for at få en lejlighed eller købe en lidt dyrere bil, fordi de kommer til at tjene penge.

Holdningen i teamet er generelt, at hvis en elev eller lærling trænger til ekstra støtte, bliver alle tre indviet og involveret. Og ”så bliver det her hos os”, understreger Søren.

Den team-ånd, de selv har, forsøger de at give videre til lærlingene. Når Ole, der arbejder i den anden del af Learnmarkskolen, kommer for at undervise lærlinge i matematik og byggeri/samfund, spiser han sammen med Ib, Jørn og Søren. Hvis han har noget med en af ”gutterne”, vender de det, og teamet tager lynhurtigt hånd om det. 

- Men vi går også over til lærlingene og siger godmorgen, selv om det er Ole, der underviser dem. Det er for at vise, at vi stadig er et team og har et stærkt sammenhold, lyder det.

Dato
Af
Foto
Jens Hasse