Forlaget Sidespejlet
Antal sider
183
Pris
169 kroner
Bogen får
Femten velformulerede, engagerede, vedkommende livshistorier, fortalt af lige så mange forskellige danske kvinder. Kvinder med forskellig social baggrund og herkomst. Kvinder, som fortæller i uddrag om deres liv – arbejde og privat – reflekteret i højere eller mindre grad.

Gennem disse livsfortællinger får læseren indblik i debat og polemiske emner som ligeløn, ligestilling, arrangerede ægteskaber, familiepolitik og social mobilitet – alt oplevet og fortalt i et kvindeperspektiv.

Nu er det nok!”.  På dansk et kampråb fra de stærke. Hvad mon en bog med DEN forsideappel byder på? Rasende, iltre, politiske opråb? Nej, nej. Femten velformulerede, engagerede, vedkommende livshistorier, fortalt af lige så mange forskellige danske kvinder. Kvinder med forskellig social baggrund og herkomst. Kvinder, som fortæller i uddrag om deres liv – arbejde og privat – reflekteret i højere eller mindre grad.

Ved læsning af bogen bliver man også bekræftet i, at dette materiale ikke er til en eksamensrelateret undervisning. Der er gode historier og begavede betragtninger, men ingen analyse, spørgsmål eller reel politisk kritik. Stil og sprog er ligetil og let forståeligt, bredt snakkende, godt krydret med anekdoter og hverdagsstof. Et lysende eksempel på, at nogle af mennesker, som producerer Danmarkshistorien, kommer til orde. Det er heldigvis mange år siden, at det kunne betvivles og sætte sindene i kog.

I de femten portrætterede kvinder udgør den tidligere formand for KAD, Lillian Knudsen alderspræsidenten på 76 år og den 31-årige murer, Mette Schak Dahmann, yngstemanden m/k. Her er altså tale om kvinder med en vis livserfaring og i hvert fald målrettede livtag med tilværelsens op-og nedture. Kvindehistorierne kan vække interesse hos alle aldersklasser, og – som nævnt – i flere sammenhænge, fordi de inspirerer, tilbyder viden og oplysninger, eller fordi de virker genkendelige.

De femten fortællere er:  Helle Degn, Sonja Marie Jensen, Jytte Andersen, Ozlem Cekic, Julie Rokkjær Birch, Grete Christensen, Mette Schak Dahlmann, Lillian Knudsen, Mimi Bargejani, Susanne Bahne Hansen og Ida Strøh Larsen.

Alt dette gør “Nu er det nok!” velegnet til studiekreds, mundtligt og skriftligt samvær om erindringsstof og foredrag med tilknyttet spørgetid. Ja, måske oplæsning i en mindre kreds? Mange læsere vil sikkert føle sig hjemme i den joviale tone.

Uden at det kommer til at fremstå som propaganda, er underlægningsmusikken for hele bogen den store fortælling om Arbejderbevægelsen, Socialdemokratiet og tilblivelsen af det danske velfærdssamfund. Her er drama nok til inspiration for alle.

Bjarne Henrik Lundis har stor og varieret erfaring med formidling af historisk stof om milepæle i Danmarkshistorien. Først og fremmest bøger med emner som uddannelse og arbejdsmarkedsforhold. Hverken forlag eller forfatter oplyser noget om, hvilke persongrupper denne bog er tiltænkt. Et kig på listen over fonde og organisationer, der har støttet denne udgivelse, kan dog give et fingerpeg. Det er først og fremmest store faglige organisationer og andre tilknyttet den socialdemokratiske fagbevægelse. Så som AOF og Arbejdernes Landsbank.

Dato
Af
Anmeldt af Marianne Bindslev