I dybden med

Det er vigtigt at skabe lærelyst hos de kortuddannede voksne

Selvom de mangler basale færdigheder, føler kortuddannede sig trygge i deres job, viser ny undersøgelse. Vi skal blive bedre til at forstå barrierer og værdier hos kortuddannede, hvis flere skal uddanne sig, lyder det fra forsker bag undersøgelse.

De skriver, læser og regner måske ikke så godt. Har måske også svært ved at mestre det digitale. Alligevel føler de fleste kortuddannede, at de klarer sig godt på arbejdsmarkedet, fordi de gode kolleger og medarbejdere, kommer til tiden og sjældent er syge. Det vil sige deres sociale kapital. 

Det viser en ny undersøgelse fra TrygFonden.

- Deres kobling er ikke altid, at ”åh, jeg er dårlig til at læse, skrive og bruge en computer – derfor får jeg svært ved at have et arbejde om 10 år”. De har ikke den samme logik, som vi har i uddannelsessystemet og det politiske establishment om, at det er nødvendigt at have human kapital i form af uddannelse for at klare sig godt på arbejdsmarkedet, siger Mads Peter Klindt, som er arbejdsmarkedsforsker ved Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA, på Aalborg Universitet. 

Han står for en del af en ny undersøgelse fra TrygFonden, der handler om beskæftigelsestryghed, hvor mere end 10.000 danskere fra alle grupper af samfundet har deltaget i en spørgeskemaundersøgelse. 

Mads Peter Klindts fokus i undersøgelsen har blandt andet været VEU-delen – om voksen- og efteruddannelse sikrer tryghed i ansættelsen. Man har for eksempel spurgt, om den enkelte mener, at han eller hun har de kompetencer eller kvalifikationer, der skal til på fremtidens arbejdsmarkedet – og om vedkommende kan få hjælp til at styrke sine kompetencer. 

- Vi har spurgt ind til folks egen oplevelse af deres behov for uddannelse. Og her er flertallet altså ubekymrede. Det gælder også de kortest uddannede. Men, tilføjer han, flere er derimod bekymrede for deres faglige kompetencer. 

Fem forskellige barrierer

Normalt forklarer man udfordringen med, at kortuddannede ikke søger uddannelse, at de mangler uddannelsesmotivation. Men fra forskningen ved man, at en række barrierer afskrækker mange fra at deltage:

  • Situationelle barrierer
    Ens livssituation kan begrænse eller umuliggøre deltagelse i VEU, for eksempel mangel på penge, tid eller transportmuligheder, sproglige og kompetencemæssige barrierer – eller travlhed på virksomheden. De barrierer kan være permanente eller midlertidige.
  • Institutionelle barrierer
    Love, regler, procedurer og praksisser – men også kompleksiteten i VEU-systemet kan være en udfordring.
  • Informationsbarrierer
    Måske kender man ikke til mulighederne for VEU eller ved, hvor man kan søge og få informationer.
  • Sociale og kulturelle barrierer
    Måske har omgivelserne bestemte forventninger til ens rolle og adfærd, som kan være i konflikt med påbud eller ønsker om at deltage i VEU. Man kan for eksempel være bange for at blive til grin af sine kolleger. 
  • Mentale barrierer
    Kan være den enkeltes egne indre psykologiske barrierer. For eksempel ens egen forståelse af, hvilke fag man mestrer, og hvordan man lærer. Mange kortuddannede har en selvforståelse af, at de har svært ved at lære noget i uddannelsessystemet. Mange med den opfattelse er ordblinde, der gik gennem folkeskolen uden at blive diagnosticeret.

En fejlslutning

Når så mange kortuddannede generelt føler sig godt klædt på til arbejdsmarkedet – og ikke ser sammenhængen mellem at kunne læse, skrive og regne og for eksempel kunne læse faglige arbejdsinstruktioner – kan det skyldes noget så enkelt, som at ”systemet” og de kortuddannede taler forbi hinanden, når det gælder, hvilke kompetencer der er vigtige og nødvendige på arbejdspladsen og –markedet, mener Mads Peter Klindt.

Derfor er vi i højere grad nødt til at forstå de værdier for en kompetent medarbejder, som mange kortuddannede ufaglærte har, og de barrierer de føler for at få mere almen uddannelse, pointerer han. 

Han vil gerne gøre op med den ”fejlslutning”, der er i, at rapport efter rapport om kortuddannedes manglende søgning til VEU ender med at konkludere, at problemet er deres motivation for uddannelse.

- I forskningslitteraturen taler man om forskellige barriereformer. For eksempel, at folk ikke har tid, råd eller synes, det er for bøvlet at uddanne sig, eller at de ved for lidt om deres muligheder. Et overset aspekt er også, at sociale, kulturelle samt mentale og psykologiske barrierer gør, at mange kortuddannede ikke bevæger sig ind i uddannelsessystemet. De har dårlige erfaringer med det. De tror ikke, de kan lære noget derinde, og nogle er i virkeligheden bange for det, siger Mads Peter Klindt.

Uddannelse er noget, vi gør sammen

Der er ellers sket en del de sidste 20 år, der skal bane vejen for, at de kortuddannede har mulighed for at uddanne sig. På VEU-området er der skabt et såkaldt kinderæg, som Mads Peter Klindt plejer at kalde det – hele tre ting på én gang: Man kan få fri til det, det er gratis og man får løn, mens man uddanner sig. 

- Alle tre forudsætninger er på plads. Alligevel bruger rigtig mange ikke mulighederne. 

Og fremfor at blive ved med at tale om manglende motivation er det netop de førnævnte barrierer for uddannelse, vi skal koncentrere os om at forstå og bryde ned, mener Mads Peter Klindt, som blandt andet læner sig op ad forskningen på området. 

- Det er dem, vi skal forsøge at forstå i stedet for hele tiden at gøre det til et individuelt problem – at den enkelte mangler motivation til at uddanne sig, forklarer han.  

Når efter- og videreuddannelse skal italesættes på arbejdspladsen, skal det for eksempel sikres, at det er kollektivt forankret og sker i en tryg kontekst. Det skal ikke være den enkelte ansatte på virksomheden, der skal gå til ledelsen eller TR for at få lov at gå på kursus, men noget, hele afdelingen gør sammen. 

Alle skal screenes for læse- og skrivevanskeligheder, alle skal have lavet en individuel uddannelsesplan, alle skal have en vifte af uddannelsesmuligheder. 

- Tryghed er vigtig, og uddannelse skal være noget, vi gør sammen, understreger han. 

Giv lyst til læring

Et andet overset element i hele VEU-debatten er, at alt efter- og videreuddannelse ikke partout behøver være relevant i forhold til arbejdsmarkedet eller -pladsen. Mads Peter Klindt har lavet en del fokusgruppeinterview med kortuddannede, hvor de har talt om egne uddannelsesønsker.  

- De siger, at det nogle gange også er rart at komme væk fra hverdagens trummerum og lave noget helt andet. Det kan være madlavning, blomsterbinding, lære at lægge terrasse – aktiviteter, som man er fælles om, og som giver en oplevelsen af, at aha, jeg har sgu lært noget

- Så har du skabt en positiv læringsoplevelse, Og så er det måske lettere næste gang, når vedkommende skal på et svejsekursus eller blive bedre til at bruge en computer. At hjælpe folk til at uddanne sig til noget, de har lyst til, kan det give motivation til, at de uddanner sig til virksomhedens behov, slår han fast.

- Det synes jeg, man skal blive bedre til at facilitere, understreger Mads Peter Klindt. 

Budbringer skal være i øjenhøjde

Det er vigtigt, at det er folk, som er i øjenhøjde med de kortuddannede, der formidler budskabet om, at det kan være godt at tage en uddannelse.  Mads Peter Klindt foreslår for eksempel et netværk mellem lokale uddannelsesrepræsentanter, fagforeningsfolk og lærere og konsulenter fra skolerne:

- For det er megavigtigt i forhold til at få det her til at rulle lidt bedre. 

Det er også vigtigt, at uddannelsesinstitutioner ikke kun ser uddannelse som en vare, de skal sælge. Mads Peter Klindt erkender, at sådan er spillets regler, når man er taxameterstyret, men:

- Jeg tror faktisk ikke, det er den rigtige tilgang. Man er simpelthen nødt til at sætte sig ind i, hvad folks behov, barrierer og frygt er. Hvis du ikke har det med, tror jeg ikke, du rammer målgruppen. Og jeg tænker i det hele taget på, at os, der kommer fra systemet, skal blive bedre til at forstå bevæggrundene og barriererne, som findes i målgruppen, understreger Mads Peter Klindt.

Formålet med TrygFondens tryghedsbarometer

  • er at udvikle et standardiseret system for arbejdsmarkedets tryghedsformer, som gør det muligt at undersøge status, udvikling og udfordringer for trygheden på arbejdsmarkedet for forskellige grupper.
  • Der skelnes mellem arbejdsplads-, ansættelses-, beskæftigelses- og indkomsttryghed og udvikles indikatorer for hver af tryghedsformerne.
  • Ved at gennemføre jævnlige målinger kan man se udviklingen i den oplevede tryghed på det danske arbejdsmarked over tid. Projektet slutter den 30. september 2027.
Dato
Af
Foto
Foto: Jens Bach