Straarup & Co
Antal sider
345
Pris
300 kroner
Bogen får
Unges mistrivsel er et markant og voksende problem i hele den vestlige verden. Den udfordring er grundlaget for udviklingen og etableringen af “My Way”. Realisering af “My Way” kan udfoldes som pædagogisk indgreb til at vende mistrivsel til trivsel og personlig udvikling.

Ungdomsårene er en spændende tid. Det er her, vi løsriver os, eksperimenterer og opdager, hvad vi vil. Vi forelsker os i andre og i verden, bliver sårede, falder – og rejser os igen. I ungdomsårene er vi udforskere. Ved at udforske og eksperimentere med vores handlinger mærker vi, hvad der giver mening, og – lige så vigtigt – hvad der ikke giver mening. Det er en af grundstenene i ungdommen. Man skal turde. Turde prøve og turde fejle.

Med disse ord indleder de to forfattere præsentationen af “My Way”-forløbet. Som projekt, teori, metode og indsamlet erfaring. Citatet er medtaget, fordi interesserede allerede her får svar på flere afgørende spørgsmål. Det giver for eksempel en forsmag på forfatternes menneskesyn, hvilke perspektiver for personlig og faglig udvikling, der umiddelbart er omfattet af bogen og også på “tonen” i My Way: Lige dele romantik/nostalgi og insisterende appel. I sig selv en vigtig del af det pædagogiske grundlag.

Unges mistrivsel er et markant og voksende problem i hele den vestlige verden. Den udfordring er grundlaget for udviklingen og etableringen af “My Way”. Realisering af “My Way” kan udfoldes som pædagogisk indgreb til at vende mistrivsel til trivsel og personlig udvikling. Forlaget skriver:

“My Way”-forløbet er et tilbud til unge i alle former for mistrivsel. Unge, som kan blive fanget i negative tanker om sig selv, gentage uhensigtsmæssige handlinger eller have svært ved at mærke eller rumme egne følelser. Gennem gruppemøder samt psykolog- og mentorsamtaler får de unge hjælp til at mestre både sociale, psykiske og praktiske udfordringer”.

Det fremgår, at bogen er en praktisk håndbog til ”dig, der ønsker at hjælpe unge med at finde vejen fra mistrivsel til mening”. Bogen introducerer My Way-metoden, og der er masser af konkrete øvelser, som kan bruges i arbejdet med unge. Bogen bliver præsenteret i overskuelig og forståelig form – selv om sproget ofte virker lidt kluntet.

Der er ingen tvivl om, at “My Way”-teori og -metode er udviklet og realiseret med hjerteblod og gode viljer. Hatten af og anmelderstjerner til forfatterne og Randers Kommune for at tage udfordringen “mistrivsel” alvorligt. Bogen vidner om store bestræbelser på både at inddrage “Den gode voksne” OG vinde flere professionelle og politikere for sagen.

Overvejer man som professionel at påbegynde et My Way-forløb, kan det stærkt anbefales at læse et af de såkaldte ”bevidningsbreve”, som forfatterne bruger som en henvendelse til deltagerne. Brevene er en vigtig del af deltagernes udbytte og nye strategier for tilværelsen – alene, på uddannelse og i sociale sammenhænge. Med opsummering, evaluering og gode ønsker.

Tre af brevene er gengivet i bogen, hvor læseren i forvejen har lært deltagerne og aktiviteterne at kende. På side 333 gengives to afsluttende linjer af brevet til en af deltagerne, Anders:

“Der er en masse spændende eventyr i din fremtid – husk at tage safarihatten på og sig 1-2-3 hop - det handler om at gribe de eventyr, som dukker op, og der er mange af dem i sigte. Tak for dig Anders. Tak fordi vi måtte møde dig, og alt, hvad du har lært os.

Kærlig hilsen Tine og Trude”.

Dyrk lige ovennævnte.  Kan du som professionel se dig selv i dette univers? Så kunne det blive et “ja” til at bruge dette materiale.

Dato