Frydenlund
Antal sider
202
Pris
349,95 kroner
Bogen får
I bogen er der fokus både på formativ evaluerings høje kompleksitet og de dilemmaer, som undervisere kan møde, når de skal arbejde med formativ evaluering, ligesom barrierer og kommunikationen omkring emnet konkretiseres.

Formativ evaluering af Torben Spanget Christensen, Vibeke Christensen, Camilla Kølsen Petersen & Anke Piekut beskæftiger sig med begrebet og fænomenet formativ evaluering. I bogen er der fokus både på formativ evaluerings høje kompleksitet og de dilemmaer, som undervisere kan møde, når de skal arbejde med formativ evaluering, ligesom barrierer og kommunikationen omkring emnet konkretiseres.

Bogen består af 11 kapitler, der gennemarbejder evalueringsbegrebet og giver underviseren redskaber til at varetage evalueringen i praksis. Det er dog ikke færdigleverede metoder, bogen peger i større grad på de dybere overvejelser og spørgsmål, der kan være relevante for en underviser at reflektere over i arbejdet.

I kapitlerne er indholdet blandt andet en introduktion til begrebet og fænomenet formativ evaluering, formativ evaluerings grundform eller indre kompleksitet, peer feedback samt et kapitel om formativ fagdidaktisk evaluering.

Bogen benytter illustrationer og modeller til at redegøre for betydninger og skabe strukturer, der kan være brugbare i lærergerningen, når lærere skal bryde ud af det, som forfatterne kalder for usikkerhedszonen. Dette skaber et fint overblik og en dybere forståelse for læseren, og for mit vedkommende er det også et fornøjeligt afbræk i en stærkt faglitterær bog, hvor tungen gerne skal holdes lige i munden.

Som underviser på 12. år, kan det godt føles lidt rustent at læse akademisk, og denne bog bestemt ikke en almindelig søndagslæsning for mit vedkommende. Afsnit skulle genlæses og begreber slås op. Denne anmelder er dog ikke i tvivl om, at bogen vil være relevant på enhver lærerstuderendes hylde (Kære studerende, den er spækfyldt med referencer, det er bare at komme i gang 😊), ligesom den også vil kunne skabe spændende refleksioner og god sparring ved mine kollegaer på VUC. Jeg satte især pris på de genkendelige situationer og dilemmaer, der bliver stillet op i kapitlerne. Det er vanskeligt ikke at nikke eller trække en smule på smilebåndet, når man læser de velkendte overvejelser i brugen af formativ evaluering.

Dato
Af
Anmeldt af Henriette Borup