Dafolo
Antal sider
164
Pris
161 kroner
Bogen får
Flere forfattere, fagfolk og skolefaglige embedsmænd har forsøgt at indfatte og sammenfatte HVAD «digital dannelse» egentlig er for en størrelse, og denne bog cirkler – med 10 tanker – omkring emnet, velvidende at der ikke ER nogen varm grød at nå ind til, men at den digitale kultur er kaotisk, fremspringende, vilkårlig, økonomidrevet og gennemgribende i alle menneskers hverdag.

Og hvad ER så egentlig digital dannelse? Bemærk at begrebet er sammenfattet af to ord. ‘Digital’ som basalt kan indkoges til binært 0 & 1.  Og ‘dannelse’ som har århundreders humanistisk filosoferen bag sig. Og som mange stadig opfatter, som de skrevne og uskrevne omgangsformer borgerskabet sad på – indtil ungdomsoprøreret fra 60’erne gjorde op med alt, hvad der bare lugtede af dannelse.

Digitaliseringen af vores kultur stiller sig på skulderen af et ‘alment’ dannelsesbegreb, som fra 80’erne var under massive angreb og omstrukturering.

Måske derfor opfattes den digitale kultur som kaotisk.  PC-introduktionen, og siden smartphones, sparkede en åben dør ind, forstået som at en række af de begrænsninger, der kendetegner en klassisk dannelseskultur, var nedbrudt og aldrig rigtigt genrejst siden ungdomsoprøret.

Definitioner og afgrænsninger af hvad «digital dannelse» ER – eller burde være – forekommer derfor at være på konstant bagkant af en udvikling, hvor hver dag byder på en ny app og en ny historie om krænkelser på nettet.

Stine Liv Johansens 10 tanker – 10 velskrevne esseays eller sociologiske udredninger – er noget af det bedste og reflektivt skarptsindige, som denne anmelder har læst i de snart 40 år, han har beskæftiget sig med IT og digital kultur. Fra ‘grimme’ selfies til groteske Fake News, foldes tankerne ud, sammenfattes og klargøres til næste tanke-kapitel.  Vil man have mere, afslutter forfatteren med et sæt ‘referencer’ – litteraturlister – til hvert af de 10 tankerækker.

Bogen anbefales til alle lærere, formidlere, kursusinstruktørere – alle, der anvender digitale platforme og digital kommunikation som led i deres arbejde.  Bogen giver ikke en masse svar, men den opfordrer os til at stille de spørgsmål, vi ikke nåede at stille til dannelse,  inden den digitale kultur rullede ud.

Dato
Af
Anmeldt af Verner Lynge