Hvordan klarer ChatGPT at skrive et essay? Læs hvad Ane Stine Klein Knudsen, underviser og læsevejleder ved Skive College, mener.
Bag om

ChatGPT som EUX-elev

Vi har sendt ChatGPT til eksamen. Læs her, hvordan den klarede en skriftlig eksamensopgave på merkantil EUX.

Vi har bedt ChatGPT løse en danskopgave fra EUX-uddannelsen, hvor opgaven var at skrive et essay.

Med udgangspunkt i Svend Brinkmanns tekst ”Tillykke med friheden. Men husk, at livet handler om andet og mere end dig selv” fik ChatGPT følgende opgave:

Skriv et essay om talen som genre. I dit essay skal du blandt andet diskutere, hvad der kendetegner den gode tale. Inddrag tekstgrundlaget og andre eksempler på taler. I dit essay skal du skrive om og reflektere over emnet på en undersøgende og nuanceret måde.

Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau. Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil. Du skal anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget.

Herefter blev teksten indsat:

Svend Brinkmann: ”Tillykke med friheden. Men husk, at livet handler om andet og mere end dig selv”.

Opgaven var en del af den merkantile studentereksamen i maj 2022 – dansk niveau A. Oprindeligt bestod tekstgrundlaget af tre taler. I dette forsøg er dog kun inddraget Svend Brinkmanns tekst.

Det skinner igennem, at den ikke er skrevet af en 16-årig elev.
Ane Stine Klein Knudsen
Underviser og læsevejleder ved Skive College

Lærerens dom

Vi har spurgt Ane Stine Klein Knudsen, underviser og læsevejleder ved Skive College, hvordan hun vil bedømme ChatGPT’s tekst:

- Efter min overbevisning løser den ikke opgaven.

Der er ikke tale om et essay, som er karakteriseret ved, at forfatteren går ind i en debat eller en samtale med sig selv, hvor der argumenteres for og imod, og forskellige meninger diskuteres.

Teksten er redegørende og konkluderende fremfor debatterende, og den efterlader ikke læseren med mulighed for at reflektere videre over emnet.

I et essay bevæger man sig fra det konkrete til det abstrakte plan, men her forbliver teksten på det konkrete plan.

Besvarelsen er ikke tilstrækkelig tekstnær. For eksempel skriver den, at ”han bruger eksempler og argumenter for at underbygge sit synspunkt…”, men der er ingen konkrete eksempler fra teksten i form af citater eller henvisninger, og disse bliver ikke sat i spil. Den refererer til tekstgrundlagets indhold i meget overordnede træk.

Eksemplet med Martin Luther King-talen er relevant og velvalgt, men igen er emnet for overfladisk behandlet. Den skriver for eksempel ”King bruger en stærk billedsprog…”, men der er ingen eksempler herpå.

Essaygenren kalder ikke på en sammenfatning til sidst, men har derimod ofte en åben slutning, som inviterer læseren til selv at reflektere over emnet.

I eksemplet ovenfor skriver den en stærk billedsprog. Det er en af få fejl. Ellers er sproget stort set korrekt og velformuleret, men det er ikke hverken levende eller personligt.  

I konklusion – nej, den formår ikke at skrive en tekst på et højere abstraktionsniveau. Der mangler elementer af diskussion, refleksion og personlig tone for at ramme essaygenren.

Skinner det igennem, at teksten er skrevet af en chatbot?

- Ja og nej. Det skinner igennem, at den ikke er skrevet af en 16-årig elev, hvis sprog er anderledes levende og personligt – og ofte fejlbehæftet.

Har undervisere på merkantile uddannelser grund til at frygte for elevers snyd med ChatGPT?

- Nej, set med mine øjne kræver det stor viden om emnet og stor dygtighed til at formulere de rigtige spørgsmål til chatbot’en for at få et output, som er brugbart uden revision.

De dygtige elever i dansk ”slår” ChatGPT, fordi de netop evner at reflektere, analysere og diskutere, hvorimod ChatGPT  endnu – fortrinsvist redegør. Den formår ikke at forholde sig kritisk og undrende, hvilket netop er de egenskaber, som vi gerne vil lære vores elever.

Ane Stine Klein Knudsen underviser og læsevejleder ved Skive College kan sagtens se et potentiale i at bruge ChatGPT i undervisningen.

Kan du se potentiale i at inddrage programmet i din egen forberedelse eller i undervisningen af kursisterne?

- Jeg ser et potentiale i at anvende ChatGPT i undervisningen til blandt andet at få hul på et emne. Dens output om taler er brugbart som et grundlag at skrive en essay-opgave ud fra, men eleven skal selv arbejde aktivt med at nærlæse teksterne og udvælge de relevante synspunkter, som skal sammenholdes og diskuteres.

Jeg har endnu ikke forsøgt mig med den i min egen forberedelse, men det vil jeg gerne prøve af fremadrettet.

Der er ingen tvivl om, at AI er kommet for at blive, og jeg er imod et forbud. Jeg vil hellere lære eleverne at anvende den korrekt. Jeg har bedt to elever om at se på teksten om taler fra ChatGPT og give feedback. De var overraskede over, hvor velformuleret den er, men de påpeger de samme fejltyper, som jeg. Den er ikke tekstnær nok, og den formår ikke at hæve sig over det redegørende niveau.

Dato
Af
Foto
ThankYouFantasyPictures/Pixabay