Inspiration

Får pris for fokus på folk, faglighed og forskellighed

Ni faglærere fra Tech College Aalborg mod­tager Byggeriets Fagl­ærerpris. De får prisen for deres nyskab­ende under­visning, evne til at fast­holde elev­erne og for at skabe gode relat­ioner på tværs af fag og elever.

De skal guide og undervise flere end 150 spritnye og til tider unge elever på grundforløbet på byggeområdet. Ikke kun til at vælge den rette retningen for deres EUD-forløb inden for byggefagene. Deres ambition som undervisere handler også om at få konstrueret et fundament, der er stærkt nok til at såvel bære faglighed, fællesskab som forståelse for kommende kolleger og deres forskellige håndværk.

Derfor modtager lærerteamet på ni på Tech College Aalborg Byggeriets Faglærerpis, som uddeles af Boligfonden Kuben og Uddannelsesforbundet. Faglærerprisen blev indstiftet i 2018 og har til formål at tiltrække flere unge til byggeriet, så Danmark forsat har håndværkere i verdensklasse.

Lærerteamet underviser på Grundforløb 1 og dækker uddannelserne til maler, tømrer, elektriker, vvs’er og murer. På forløbet bliver eleverne introduceret til det fag, de har valgt, og får lov til at snuse til de andre fag, så de kan mærke efter, om de har valgt rigtigt. 80 procent af eleverne forsætter med det fag, de har valgt, mens de sidste 20 procent vælger fag for første gang eller vælger om. Der er næsten intet frafald på grundforløbet i Aalborg.

- Generelt virker elever glade for at være her. Der er selvfølgelig nogle, der overvejer at droppe ud. Det har vi i teamet øje for, og vi prøver at motivere de elever, der tvivler, til at blive og give dem følelsen af, at de kan være med her og måske skal vente med at tage beslutningen. Det hjælper af og til, uden jeg helt præcis kan sige, hvad der gør forskellen, siger Carsten Bang. 

Lærerne deltager på lige fod

Faglærerne gør også en stor indsats for at ryste årgangen sammen socialt. Alle elever og lærere deltager i forskellige arrangementer, der skal skabe den nødvendige tillid og respekt elev og lærer imellem. For eksempel benytter teamet Kick-ud-programmet, hvor DGI støtter erhvervsskoler i at få lagt bevægelse ind i undervisningen – sådan som det var intentionen fra erhvervsskolereformen i 2015.

I Aalborg har eleverne og lærerne som en del af programmet prøvet sportsgrene som selvforsvar, parkour og skateboard.

- De sportsgrene har vi som lærere måske heller aldrig prøvet, og vi deltager på lige fod med eleverne. Det giver et sammenhold, når vi er tilbage i den mere almindelige undervisning. For eksempel synes de, at det er sjovt, at de har fået lov at slå på læreren til karate, siger Casper Muderspach Stagsted.

Sandheden er jo, at det ofte er et team af faglærere, som bærer eleverne frem.
Sidse Buch
Direktør for Boligfonden Kuben

De fik Byggeriets Faglærerpris

  • Allan Engvang Frandsen
  • Anders Christensen
  • Carina Vangsgaard Andersen
  • Carsten Bang
  • Casper Michael Muderspach Stagsted
  • John Poulsen Bonde
  • Michael Portefee
  • Morten S. Bruus
  • Steffen Neve Dahl Jensen

Samarbejdet giver bedre håndværkere

Ti uger inde i grundforløbet bliver eleverne sat til at bygge huse på omkring 45 kvadratmeter. Opgaven med at bygge huse foregår, som den ville have gjort uden for læringsrummet på en byggeplads. Husene bygges fra bunden, så når husene står færdige, så har alle arbejdet med deres håndværk på det tidspunkt, som giver mening for den samlede opgave.

- Eleverne synes, at det sjovt, at opgaverne er så realistiske. Og de bliver hurtigt tværfagligt stærke og får forståelse for andre faggrupper. Det er en god ballast at have med, for ude på byggepladserne, kan man tit opleve, at elektrikerne sidder i én skurvogn og vvs’erne i én anden, uden at de snakker med hinanden, siger Steffen Neve Dahl Jensen

Helhedstænkningen udløste prisen  

Da juryen bag Byggeriets Faglærerpis skulle finde modtageren af prisen i 2021, var det netop det brede blik på vigtigheden af både en stærk faglighed og et godt socialt fællesskab på Tech College, som var afgørende.

- I har ikke kun blik for relationerne mellem fagene. Også relationerne mellem eleverne og mellem elever og lærere er I skarpe på. Det er noget, der betyder noget for de unge og for deres start på EUD. For de unge mennesker er det skønt at være et sted, hvor man bliver set og får hjælp, når man har brug for det både fagligt og socialt. Vi ved jo, at eleverne selv udtrykker, at det er den gode og engagerede lærer, der gør forskellen for dem, sagde Uddannelsesforbundet formand, Hanne Pontoppidan, da hun var med til at overrække Byggeriets Faglærerpris.

Direktøren for Boligfonden Kuben, Sidse Buch, understregede, at dygtige faglærere er guld værd – især i en tid hvor det er vigtigt at skabe interesse om byggefagene, idet der allerede i år mangler 2.500 håndværkere alene i byggebranchen.

- Vi har tidligere belønnet de stærke individuelle indsatser, men sandheden er jo, at det ofte er et team af faglærere, som bærer eleverne frem. Derfor opfordrede vi i år skolerne til også at indstille teams. Vi har haft flere spændende og dygtige kandidater i spil. Når valget falder på Grundforløb 1 på Tech College Aalborg, skyldes det, at de har formået at nytænke undervisningen, skabe stærke relationer og fastholde eleverne i en sjælden grad, sagde Sidse Buch.

Dato
Af
Foto
Inge Gleerup