Elev: ”Vi lever i en tid hvor ikke alle ser sig selv som mand elle kvinde”
Elevorganisationerne på såvel EUD som FGU ser gerne, at sex sættes på skemaet.
Modstrøm
3. februar 2021
Der kan være en vis tone på værkstederne, så det er vigtigt at kende og sætte egne grænser, mener Anton Bay Hansen, formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation.
- Der er rigtigt mange unge mennesker, som har deres seksuelle debut, når de starter på en ungdomsuddannelse.
- Mange lærer om sex i folkeskolen, men jeg tror, at der er mange, som føler sig mere voksne, når de er startet på en erhvervsuddannelse. Det kunne man jo vende til, at hvis man så har seksualundervisning, så er det på et andet niveau. Der vil man kunne tale mere om etik og personlige grænser.
- I en tid, hvor flere og flere ikke nødvendigvis identificerer sig som enten mand eller kvinde, er det vigtigt, at man tænker over, hvilket sprog, man selv synes, er okay, og selvfølgelig også hvilket sprog andre synes er okay.
- På de værkstedsorienterede erhvervsuddannelser er der en vis tone ude på værkstederne. Kommer man ud som kvindelig smed eller tømrer, så er der måske en tone, som man ikke er vant til. Så er det vigtigt, at man har lært at sætte sine egne grænser.
Sex og Samfund: Sæt sex på skemaet på ungdomsuddannelser
En række organisationer efterlyser, at seksualundervisning kommer på skemaet på ungdomsuddannelserne, og Sex og Samfund har endda helt konkrete forslag til, hvor på EUD og FGU timerne skal ligge. Uddannelsesbladet har spurgt ngo’en, hvorfor i alverden der er behov for det.
Seksualundervisning er ikke (kun) for børn
Såvel organisationer, elever som lærere ser gode grunde til, at undervisning i køn, krop og seksualitet kommer på skemaet på EUD og FGU. Men det kræver, at ikke alene eleverne, men også lærerne, tager et selvkritisk blik i spejlet.
Lærer: ”Skal jeg kalde dig Danniella eller Daniel?”
Seksualundervisning: De fleste lærere er enige om, at det vil være godt med mere fokus på krænkelser og grænser, men ikke på samleje og kønssygdomme. Der er dog også andre holdninger. Læs fem holdninger fra fem lærere, som Uddannelsesbladet har talt med.
Seksualundervisning kan være med til at rette op på ulyksalige statistikker
Seksualundervisning handler ikke kun om samleje og kønssygdomme, men også om køn, trivsel, egen krop og chikane.
Fem forudsætninger for seksualundervisning
Der er en håndfuld forhold, som ungdomsuddannelserne skal være opmærksomme på, hvis de vil gå i gang med at undervise i køn, krop og seksualitet.
”Mange fyre ved ikke hvordan de skal behandle deres partner seksuelt”
Det må ikke blive belærende, men en snak om, hvordan man skal opføre sig over for hinanden, kan godt vinde gehør hos de unge, mener Simon, der går på FGU Ballerup og er en del af FGU-elevorganisationen Modstrøms ungeråd.
- Der er ikke behov for at få at vide, hvordan man sætter kondom på. Det er irrelevant i forhold til, at vi går på en skole for at blive undervist i færdigheder, vi kan bruge i livet og på arbejdsmarkedet.
- Men det kunne være interessant, hvis der kom en sexolog ud på skolerne og holdt foredrag om for eksempel seksuel nydelse og lyster, idet mange fyre ikke ved, hvordan de skal behandle deres partner seksuelt. Der kan være behov for at få at vide, at mænd ikke bare kan følge deres lyster.
- Jeg kan være bange for, at man kun kommer til at høre om krænkelser og kondomer. Det er bare afskrækkelse. Det lærer for eksempel ikke fyre, hvordan de skal gøre en kvinde glad.
- Jeg synes, det ville være ærgerligt, hvis man kun skal sidde og høre om krænkelseskultur. Jeg ved godt, det er forkert, og at der kan være brug for det. Men det er vigtigt, at undervisningen ikke er for belærende eller handler om skræmmeeksempler.
- Man rammer den her målgruppe bedre, hvis man fortæller, hvordan man skal behandle hinanden i stedet for at komme med skræmmeeksempler.