Seksualundervisning kan være med til at rette op på ulyksalige statistikker
Seksualundervisning handler ikke kun om samleje og kønssygdomme, men også om køn, trivsel, egen krop og chikane.
Julie Flansmose
3. februar 2021
Danske unge har flere udfordring med krop, køn og seksualitet, end man måske lige umiddelbart skulle tro. Uddannelsesbladet har her samlet nogle af dem.
- 64% af de unge er utilfredse med deres krop – især piger.
- Forholdet til egen krop har meget stor betydning for ens egen trivsel, sundhed og velvære.
- 90% af eleverne på de danske erhvervsskoler går på en kønsdomineret uddannelse.
- 43% af de elever, der tilhører et minoritetskøn på EUD, dropper ud – det generelle frafald er på 26%.
- Der er 74% øget frafald blandt kvinder, når de udgør kønsminoriteten på EUD.
- Unge piger og drenge er stort set lige seksuelt aktive – de er dog underlagt forskellige normer for, hvordan de kan og bør bruge deres krop og seksualitet.
- 25% af de unge tror, at p-piller beskytter mod sexsygdomme, som for eksempel klamydia og gonorré.
- Danmark er det land i EU med højest forekomst af seksuel chikane.
- 10% af alle danske kvinder og 4% af alle mænd har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed eller andre former for seksuelle krænkelser det seneste år – for unge kvinder gælder det 27%.
Kilder: Undersøgelser fra Institut for Menneskerettigheder, Sex og Samfund, VIVE, Statens Serum Institut og Aalborg Universitet, European Union Agency for Fundamental Rights samt Statens Institut for Folkesundhed.
Sex og Samfund: Sæt sex på skemaet på ungdomsuddannelser
En række organisationer efterlyser, at seksualundervisning kommer på skemaet på ungdomsuddannelserne, og Sex og Samfund har endda helt konkrete forslag til, hvor på EUD og FGU timerne skal ligge. Uddannelsesbladet har spurgt ngo’en, hvorfor i alverden der er behov for det.
Seksualundervisning er ikke (kun) for børn
Såvel organisationer, elever som lærere ser gode grunde til, at undervisning i køn, krop og seksualitet kommer på skemaet på EUD og FGU. Men det kræver, at ikke alene eleverne, men også lærerne, tager et selvkritisk blik i spejlet.
Lærer: ”Skal jeg kalde dig Danniella eller Daniel?”
Seksualundervisning: De fleste lærere er enige om, at det vil være godt med mere fokus på krænkelser og grænser, men ikke på samleje og kønssygdomme. Der er dog også andre holdninger. Læs fem holdninger fra fem lærere, som Uddannelsesbladet har talt med.
Elev: ”Vi lever i en tid hvor ikke alle ser sig selv som mand elle kvinde”
Elevorganisationerne på såvel EUD som FGU ser gerne, at sex sættes på skemaet.
Fem forudsætninger for seksualundervisning
Der er en håndfuld forhold, som ungdomsuddannelserne skal være opmærksomme på, hvis de vil gå i gang med at undervise i køn, krop og seksualitet.