Lotte Sabroe Graversen .jpg
Lærer til lærer

At bede autister om at forestille sig en eksamens­opgave svarer til bede blinde om at læse

Lotte Sabroe Graversen hjælper autister med at se for sig, hvad der bliver talt om, når de skal til eksamen. Det er som at give blinde redskaber til at læse blindskrift, fortæller hun.

Af Dorthe Plechinger

Privat foto

8. februar 2021

Selv meget dygtige elever med autisme risikerer at dumpe til eksamen, hvis de ikke får praktisk hjælp til at ”oversætte” opgaverne. Men det har Lotte Sabroe Graversen fra Byhøjskolen ved Københavns Kommunes Ungdomsskole råd for, og derfor har hun fået ministeriets godkendelse til at hjælpe dem med til eksamen. Hendes råd kan måske også bruges af andre ved de foranstående terminsprøver.

Hvad er problemet, når autister skal til eksamen?

Rigtig mange unge med autisme har problemer med at gestalte. De kan ikke forestille sig tingene. Det betyder, at hvis man giver dem en opgave i for eksempel engelsk, der hedder ”imagine that…”, så svarer det til, at man giver en blind en tekst og siger: Læs den.  

Autister har det, der hedder kontekst- og erfaringsblindhed. Kontekst-blindhed handler om, at man ikke kan overføre fra en situation til en anden. Og erfaringsblindhed er, at man måske bliver bedt om at tænke tilbage til en bestemt situation. De fleste af os kan tænke tilbage i tiden. Det gør man ikke per automatik, når man har autisme.

Hvad er løsningen?

Det er en praktisk hjælper til eksamen.

En praktisk hjælp kan hjælpe med at ”oversætte” en eksamenstekst. Hvis der står: Forestil dig, at du er på højskole, og eleven ikke ved, hvad en højskole er, kan man bruge Same but different-metoden. Man kan spørge, om de ved, hvad en efterskole er? Og det ved de godt. Når de får at vide, at det er det samme, så skriver de. Det er nogle gange 30 sekunders hjælp, de har brug for. Hvis opgaven handler om at fortælle om at være på campingtur, kan en praktisk hjælp spørge, om eleven selv har oplevet det eller at ligge i telt og måske vise et billede af situationen. Autister har det svært med det auditive, men rigtig godt med det visuelle.

Nogle gange handler det om konteksten – at det kan være svært at vide, hvad man bliver bedt om. Og her kan en praktisk hjælp hjælpe med skabelonerne. Man går altså ikke ind i opgaven og hjælper, men sætter rammen for, hvad opgaven indebærer. 

Den praktiske hjælp…

- … skal vide noget om kontekstblindhed og erfaringsblindhed og om den vigtige metode, der hedder Same but different. Den praktiske hjælp skal også have adgang til de skabeloner, som lærerne har brugt i undervisningen.

- … må gerne være en lærer, der kender eleverne godt. For eksempel klasselæreren. En fremmed udefra er dog bedre end ingenting.

- På Byhøjskolen er der en praktisk hjælp til seks-syv elever. Den praktiske hjælp sidder uden for eksamenslokalet, og eleverne kommer ud én ad gangen, når de har brug for det, så det ikke forstyrrer de andre elever.

Efter at have gjort Børne- og Undervisningsministeriet opmærksom på problemet – og i mellemtiden at have taget en diplomuddannelse i autisme – fik jeg endelig svar fra Vibeke Holm (specialkonsulent i ministeriet, red.). Hun hørte om det og læste min opgave og gjorde mig så opmærksom på – efter at have undersøgt det – at loven ikke behøver blive lavet om for at skaffe en praktisk hjælp. Det kan faktisk passes ind i den eksisterende bekendtgørelse. Der er mulighed for at give praktisk hjælp til prøver på særlige vilkår. Så nu har vi fået denne mulighed.  

Hvorfor er det en god løsning?

Til min diplomopgave afprøvede jeg den i forbindelse med de meget dygtige elever. En elev, der fik minus 3 året før, fik 12 denne gang, og han brugte den praktiske hjælp i to minutter. Det er simpelthen som at være blind og få redskaber til at læse blindskrift. En anden fyr, der ellers aldrig skriver noget, fordi han tror, han ikke kan, skulle skrive en slags imagine-opgave i engelsk om bæredygtighed. Opgaven handlede blandt andet om misbrug af udenlandsk arbejdskraft, og jeg kunne huske, han havde set filmen Ternet Ninja. Den handler om netop dette. Da jeg gjorde ham opmærksom på det, kunne jeg bare gå – efter 30 sekunder! Han skrev også en opgave til 12.

Har du inspiration til andre

I 'Lærer til lærer' kan du få gode råd og inspiration til din undervisning fra kolleger. Har du selv et tip til undervisningen, som kan være interessant for andre, kan du sende det til blad@uddannelsesforbundet.dk.

Se hele vejledningen (hjælp til eksamen findes på side 21)

Del siden på: