Karsten Schultz-Johansen, FGU-lærer, efterlyser gode idéer til at aktivere elever under corona
Lærer til lærer

Hvordan aktiverer jeg mine elever?

Kun cirka halvdelen af Karsten Schultz-Johansens elever på FGU er aktive under hjemsendelsen – og eksamen lurer forude. Hans forsøg på at fange dem på Youtube-videoer ser ikke ud til at være løsningen, så han efterlyser gode erfaringer fra andre.

Udfordringen?

FGU-eleverne har været overladt lidt til sig selv hjemme lige nu med kontakt til os lærere via sms eller opkald. Det er selvfølgelig en svær situation for alle, men ikke mindst de sårbare elever på FGU. 

- Det med at sætte sig til at lave noget derhjemme er ikke en øvelse, de er stærke til. Vi kontaktlærere har holdt kontakt med de elever, vi skal tage os af, og så har alle løbende fået opgaver, de skulle forsøge at få lavet derhjemme.

Hvordan har du gjort her?

- Jeg har brugt Praxis Online, som vi anvender til dagligt i undervisningen, som udgangspunkt for de opgaver, jeg har stillet dem. 

Mere om Karsten

Karsten Schultz-Johansen er lærer i dansk og engelsk på FGU Trekanten i Vejle-skolen med cirka 200 FGU-elever.

Kan du hjælpe Karsten?

Karsten Schultz-Johansen har forsøgt sig med  tre undervisningsvideoer til sine FGU-elever i fagene dansk og engelsk. Men har du prøvet medier, metoder eller platforme af, der har givet dig erfaringer med at aktivere elever, som kan have svært ved selv at komme i gang, så del dem gerne med Karsten Schultz-Johansen på Facebook.

- Det har i stort omfang været en envejskommunikation, men mit forsøg på at invitere eleverne til Hangouts (et samtalerum a la Skype, red.) er der ikke nogle, der har bidt på. Praxis Online sladrer lidt om, hvorvidt eleverne har været aktive eller ej. Og her kan jeg se, at det kun gælder cirka halvdelen i et eller andet omfang… Jeg kan dog ikke se, om de har læst en tekst eller undersøgt noget med link, jeg har sendt.

- Der bliver meget at samle op på hele vejen rundt. Hvis nogle af eleverne skal til eksamen, er det lige om lidt. Tidspunktet er ikke lagt fast endnu, men det bliver i juni måned.

Du har også forsøgt at aktivere dem på andre måder?

- Ja, jeg har valgt at prøve YouTube-videoer af, da det er en tilgang, eleverne selv benytter sig af. Jeg har foreløbig lagt tre videoer op for at se, om jeg kunne instruere dem og vise dem noget der. Men det er ikke rigtig lykkes, kan jeg se på antallet af visninger. 

- Jeg tænker da, at jeg vil prøve at fortsætte lidt i det, men det er ikke nogen åbenbaring for mig. Desværre. Jeg har ikke fundet de vise sten i forhold til at holde lidt fast i eleverne – men måske har andre lærere gode råd og erfaringer?

Dato
Af
Foto
Privatfoto