Forskning

Hver anden elev føler sig fagligt løftet af 10. klasse

26-05 2020

Mere end halvdelen af eleverne på landets 10. klasser oplever, at de løfter sig fagligt og får større faglig selvtillid i løbet af det ekstra skoleår. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har foretaget på baggrund af spørgeskemabesvarelser fra 1.184 elever og 28 kvalitative interviews med elever i 10. klasse. Det er især eleverne i ordinær 10. klasse, som oplever faglig fremgang. Her angiver 63 procent, at de oplever, at de har rykket sig i positiv retning. Ifølge EVA understøttes elevernes oplevelse af et fagligt løft af, at der er en generel stigning i elevernes prøvekarakterer fra 9. til 10. klasse.

EVA.dk

Hver anden elev føler sig fagligt løftet af 10. klasse

26-05 2020

Mere end halvdelen af eleverne på landets 10. klasser oplever, at de løfter sig fagligt og får større faglig selvtillid i løbet af det ekstra skoleår. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har foretaget på baggrund af spørgeskemabesvarelser fra 1.184 elever og 28 kvalitative interviews med elever i 10. klasse. Det er især eleverne i ordinær 10. klasse, som oplever faglig fremgang. Her angiver 63 procent, at de oplever, at de har rykket sig i positiv retning. Ifølge EVA understøttes elevernes oplevelse af et fagligt løft af, at der er en generel stigning i elevernes prøvekarakterer fra 9. til 10. klasse.

EVA.dk

Tidligt kendskab øger unges interesse i erhvervsuddannelser

26-05 2020

Halvdelen af eleverne helt ned til 6. klasse har ikke hørt om erhvervsuddannelser. Men efter at være blevet udsat for undervisningsbaseret vejledning kan den andel stige til 90 procent. Det viser et forsøg, som Center for Ungdomsforskning har foretaget. Omkring fire ud af ti af eleverne i forsøget siger efterfølgende også, at den tidlige vejledning har påvirket deres tanker omkring job og uddannelse. Samtidig viser undersøgelsen, at seks ud af ti af eleverne i en medvirkende 8. klasse oplever, at de er blevet klogere på, hvad man kan blive med en erhvervsuddannelse, efter at de har været udsat for målrettet erhvervspraktik.

Cefu.dk

Tidligt kendskab øger unges interesse i erhvervsuddannelser

26-05 2020

Halvdelen af eleverne helt ned til 6. klasse har ikke hørt om erhvervsuddannelser. Men efter at være blevet udsat for undervisningsbaseret vejledning kan den andel stige til 90 procent. Det viser et forsøg, som Center for Ungdomsforskning har foretaget. Omkring fire ud af ti af eleverne i forsøget siger efterfølgende også, at den tidlige vejledning har påvirket deres tanker omkring job og uddannelse. Samtidig viser undersøgelsen, at seks ud af ti af eleverne i en medvirkende 8. klasse oplever, at de er blevet klogere på, hvad man kan blive med en erhvervsuddannelse, efter at de har været udsat for målrettet erhvervspraktik.

Cefu.dk

Ungdomsuddan­nelserne er opdelt efter køn

24-04 2020

Køn spiller fortsat en stor rolle, når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse. Det kommer sikkert ikke bag på mange, og nu slår en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut det fast igen. Forskellen er især tydelig på erhvervsuddannelsernes hovedområder. Undersøgelsen viser også, at piger og drenge griber deres valg af uddannelse meget forskelligt an. Pigerne er generelt mere optagede af at vælge uddannelse og træffer valget tidligere end drengene. Samtidig er pigerne mere tilbøjelige til at dele deres overvejelser med deres familie, ligesom mange af især de piger, der vælger at gå på gymnasiet, føler sig pressede i deres valg.

EVA.dk

Ungdomsuddan­nelserne er opdelt efter køn

24-04 2020

Køn spiller fortsat en stor rolle, når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse. Det kommer sikkert ikke bag på mange, og nu slår en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut det fast igen. Forskellen er især tydelig på erhvervsuddannelsernes hovedområder. Undersøgelsen viser også, at piger og drenge griber deres valg af uddannelse meget forskelligt an. Pigerne er generelt mere optagede af at vælge uddannelse og træffer valget tidligere end drengene. Samtidig er pigerne mere tilbøjelige til at dele deres overvejelser med deres familie, ligesom mange af især de piger, der vælger at gå på gymnasiet, føler sig pressede i deres valg.

EVA.dk

Forældres skilsmisse kan påvirke børnenes karakterer

24-04 2020

Er forældrene separerede eller skilte, kan det påvirke deres børns karakterer i negativ retning. Det viser en undersøgelse, som forskere fra det uafhængige norske forskningscenter NORCE har foretaget. Konklusionen bygger på data fra svar fra 10.257 unge i alderen 16 til 19 år. Konkret fandt de norske forskere, at det især er unge med forældre, der har en relativt høj uddannelse, som kan ende med at få lavere karakter sammenlignet med børn af forældre med en lavere uddannelse. Mere præcist er det især mødrenes uddannelsesniveau, som lader til at have betydning for skilsmissebørns karakterer.

PLoS.org

Forældres skilsmisse kan påvirke børnenes karakterer

24-04 2020

Er forældrene separerede eller skilte, kan det påvirke deres børns karakterer i negativ retning. Det viser en undersøgelse, som forskere fra det uafhængige norske forskningscenter NORCE har foretaget. Konklusionen bygger på data fra svar fra 10.257 unge i alderen 16 til 19 år. Konkret fandt de norske forskere, at det især er unge med forældre, der har en relativt høj uddannelse, som kan ende med at få lavere karakter sammenlignet med børn af forældre med en lavere uddannelse. Mere præcist er det især mødrenes uddannelsesniveau, som lader til at have betydning for skilsmissebørns karakterer.

PLoS.org

Karakterfrie elever føler sig mindre pressede

24-04 2020

Karakterer er både positive og negative for unge. Det viser en analyse, som Danmarks Evalueringsinstitut har foretaget blandt elever i 1. g på 15 gymnasier. 65 procent af eleverne følte sig mindre pressede af at gå i skole, i det år hvor de som led i forsøget ikke fik karakterer. Gymnasieeleverne oplevede, at karakterfriheden styrkede fællesskabet og samarbejdet i klassen. Desuden opfattede de i højere grad læreren som en faglig støtte. Omvendt savnede 69 procent den anerkendelse, de fandt i at få karakterer, ligesom 40 procent – især dem i top og bund rent fagligt – betragtede karakterer som vigtig del af deres identitet.

EVA.dk

Karakterfrie elever føler sig mindre pressede

24-04 2020

Karakterer er både positive og negative for unge. Det viser en analyse, som Danmarks Evalueringsinstitut har foretaget blandt elever i 1. g på 15 gymnasier. 65 procent af eleverne følte sig mindre pressede af at gå i skole, i det år hvor de som led i forsøget ikke fik karakterer. Gymnasieeleverne oplevede, at karakterfriheden styrkede fællesskabet og samarbejdet i klassen. Desuden opfattede de i højere grad læreren som en faglig støtte. Omvendt savnede 69 procent den anerkendelse, de fandt i at få karakterer, ligesom 40 procent – især dem i top og bund rent fagligt – betragtede karakterer som vigtig del af deres identitet.

EVA.dk

Stress ekstremt udbredt blandt amerikanske lærere

24-04 2020

Oplever du arbejdet som lærer som stressende, er du ikke alene. I en undersøgelse, som forskere ved University of Missouri har foretaget blandt undervisere på klassetrinene fra sjette til niende klasse, svarer 94 procent, at de føler sig stressede. Samtidig fortæller 28 procent af de adspurgte lærere, at de oplever høj stress, men at de kun i ringe grad er i stand til at håndtere det. Forskerne henviser til, at lærerens stressniveau kan have negative konsekvenser for elevernes læring. De opfordrer derfor til, at undervisere screenes for stress, og at der skabes arbejdsmiljøer, hvor det er muligt for dem at håndtere deres krævende job.

Missouri.edu

Stress ekstremt udbredt blandt amerikanske lærere

24-04 2020

Oplever du arbejdet som lærer som stressende, er du ikke alene. I en undersøgelse, som forskere ved University of Missouri har foretaget blandt undervisere på klassetrinene fra sjette til niende klasse, svarer 94 procent, at de føler sig stressede. Samtidig fortæller 28 procent af de adspurgte lærere, at de oplever høj stress, men at de kun i ringe grad er i stand til at håndtere det. Forskerne henviser til, at lærerens stressniveau kan have negative konsekvenser for elevernes læring. De opfordrer derfor til, at undervisere screenes for stress, og at der skabes arbejdsmiljøer, hvor det er muligt for dem at håndtere deres krævende job.

Missouri.edu

Lærerne ser fordele ved fast arbejdstids…

15-01 2020

… især at kunne holde fri aftener og weekender. Men lærerne savner omvendt tid til at kunne levere faglig kvalitet. Det viser den forundersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, har lavet blandt ledere, tillidsrepræsentanter og lærere for Lærerkommissionen. Undersøgelsen viser endvidere, at mange lærere oplever det som en udfordring at omsætte fælles forberedelse til individuel undervisning. Desuden konkluderer den, at lærerne – fortsat – er motiveret for at gøre en forskel for eleverne.

VIVE.dk

Lærerne ser fordele ved fast arbejdstids…

15-01 2020

… især at kunne holde fri aftener og weekender. Men lærerne savner omvendt tid til at kunne levere faglig kvalitet. Det viser den forundersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, har lavet blandt ledere, tillidsrepræsentanter og lærere for Lærerkommissionen. Undersøgelsen viser endvidere, at mange lærere oplever det som en udfordring at omsætte fælles forberedelse til individuel undervisning. Desuden konkluderer den, at lærerne – fortsat – er motiveret for at gøre en forskel for eleverne.

VIVE.dk

Ungdomsskoler og sprogcentre: Målrettet undervisning giver udbytte

15-01 2020

På ungdomsskolerne hænger den faglige kvalitet for lærerne sammen med samspillet med og relationerne til eleverne samt muligheden for at kunne differentiere. For lærerne på sprogcentrene hænger den sammen med muligheden for at arbejde med kursisterne i helheder frem for i afbrudte forløb. Det viser en undersøgelse, som Lærerkommissionen har bedt Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, om at foretage.

VIVE.dk

Ungdomsskoler og sprogcentre: Målrettet undervisning giver udbytte

15-01 2020

På ungdomsskolerne hænger den faglige kvalitet for lærerne sammen med samspillet med og relationerne til eleverne samt muligheden for at kunne differentiere. For lærerne på sprogcentrene hænger den sammen med muligheden for at arbejde med kursisterne i helheder frem for i afbrudte forløb. Det viser en undersøgelse, som Lærerkommissionen har bedt Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, om at foretage.

VIVE.dk

Små klasser er ikke automatisk bedre

15-01 2020

I klasser med færre elever er det lettere for læreren at have overblik og tage sig af den enkelte elev. Det er opfattelsen blandt mange, og derfor har man i mange lande et loft over, hvor mange elever, der må gå i en klasse. Men forskningen på området er ikke entydig. Det viser en gennemgang af data fra grundskoler i et halvt hundrede lande, som forskere fra Taylor & Francis Group har foretaget. Eksempelvis har mindre klasser vist sig at være en fordel i Rumænien og Litauen, men ikke Ungarn og Slovenien.

Taylorandfrancisgroup.com

Små klasser er ikke automatisk bedre

15-01 2020

I klasser med færre elever er det lettere for læreren at have overblik og tage sig af den enkelte elev. Det er opfattelsen blandt mange, og derfor har man i mange lande et loft over, hvor mange elever, der må gå i en klasse. Men forskningen på området er ikke entydig. Det viser en gennemgang af data fra grundskoler i et halvt hundrede lande, som forskere fra Taylor & Francis Group har foretaget. Eksempelvis har mindre klasser vist sig at være en fordel i Rumænien og Litauen, men ikke Ungarn og Slovenien.

Taylorandfrancisgroup.com

Sociale medier kan vise vej til det perfekte job

15-01 2020

Jobbet som sælger passer måske bedst til udadvendte, mens en stilling som bibliotekar måske egner sig bedst til indadvendte. Den forestilling bekræfter en undersøgelse, som forskere ved University of Melbourne har foretaget ved at analysere 128.000 Twitter-brugere med mere end 3.500 forskellige job. Undersøgelsen konkluderer således, at det kan være en fordel ikke alene at se på evner og erfaring, men også personlighedstræk og værdier, når man skal finde et match til en stilling.

Unimelb.edu.au

Sociale medier kan vise vej til det perfekte job

15-01 2020

Jobbet som sælger passer måske bedst til udadvendte, mens en stilling som bibliotekar måske egner sig bedst til indadvendte. Den forestilling bekræfter en undersøgelse, som forskere ved University of Melbourne har foretaget ved at analysere 128.000 Twitter-brugere med mere end 3.500 forskellige job. Undersøgelsen konkluderer således, at det kan være en fordel ikke alene at se på evner og erfaring, men også personlighedstræk og værdier, når man skal finde et match til en stilling.

Unimelb.edu.au