Forskning

Corona ser ud til at smitte mindre når skolerne er åbne

22-10 2020

Corona-smitten faldt i tyske delstater med skoler, der åbnede tidligt for undervisningen efter sommerferien, sammenlignet med delstater, hvor der blev afholdt sommerferie senere. Tre uger efter feriens afslutning var der således 0,55 færre smittetilfælde om dagen. Det viser en kortlægning, som forsker ved arbejdsmarkedsforskningsinstituttet IZA Ingo Isphording har foretaget. Forskerne understreger dog, at skolerne åbnede på et tidspunkt, hvor smittetrykket i Tyskland generelt var lavt, samtidig med at skolerne var underlagt strenge hygiejnekrav. Kravene var blandt andet pligt til at bære mundbind, undervisning i små grupper og hurtig testning.

IZA.org

Corona ser ud til at smitte mindre når skolerne er åbne

22-10 2020

Corona-smitten faldt i tyske delstater med skoler, der åbnede tidligt for undervisningen efter sommerferien, sammenlignet med delstater, hvor der blev afholdt sommerferie senere. Tre uger efter feriens afslutning var der således 0,55 færre smittetilfælde om dagen. Det viser en kortlægning, som forsker ved arbejdsmarkedsforskningsinstituttet IZA Ingo Isphording har foretaget. Forskerne understreger dog, at skolerne åbnede på et tidspunkt, hvor smittetrykket i Tyskland generelt var lavt, samtidig med at skolerne var underlagt strenge hygiejnekrav. Kravene var blandt andet pligt til at bære mundbind, undervisning i små grupper og hurtig testning.

IZA.org

Tidlig praktik giver flygtninge dårligere dansk

20-10 2020

Virksomhedspraktik i løbet af det første år i landet går ud over flygtninges sprogkundskaber, viser en undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Flygtninge i tidlig virksomhedspraktik får ifølge undersøgelsen i gennemsnit en lavere karakter ved deres eksamen i dansk. Praktikken påvirker nemlig den tid, som flygtningene bruger på danskundervisningen, og flygtningene får ikke indhentet den mistede tid på skolebænken inden for de første fire år i landet. Undersøgelsen viser dog omvendt også, at tidlig kontakt til arbejdsmarkedet på kort sigt har positive effekter for flygtninges beskæftigelse.

VIVE.dk

Tidlig praktik giver flygtninge dårligere dansk

20-10 2020

Virksomhedspraktik i løbet af det første år i landet går ud over flygtninges sprogkundskaber, viser en undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Flygtninge i tidlig virksomhedspraktik får ifølge undersøgelsen i gennemsnit en lavere karakter ved deres eksamen i dansk. Praktikken påvirker nemlig den tid, som flygtningene bruger på danskundervisningen, og flygtningene får ikke indhentet den mistede tid på skolebænken inden for de første fire år i landet. Undersøgelsen viser dog omvendt også, at tidlig kontakt til arbejdsmarkedet på kort sigt har positive effekter for flygtninges beskæftigelse.

VIVE.dk

Parathedsvurdering gør ikke de unge mere parate til uddannelse

16-10 2020

Uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) skal bruges til at vurdere, om elever i grundskolen har forudsætningerne for at kunne begynde på en ungdomsuddannelse. Et af målene med UPV’en er, at den skal bidrage til, at 95 procent af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. Men det mål er UPV’en ikke med til at opfylde, konkluderer en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Halvdelen af de elever evalueringsinstituttet har spurgt oplever da heller ikke, at UPV'en har hjulpet dem. Fire ud af ti af de elever, der har fået stemplet "ikke-uddannelsesparat" ikke ser UPV'en som en hjælp.

EVA.dk

Parathedsvurdering gør ikke de unge mere parate til uddannelse

16-10 2020

Uddannelsesparathedsvurderingen (UPV) skal bruges til at vurdere, om elever i grundskolen har forudsætningerne for at kunne begynde på en ungdomsuddannelse. Et af målene med UPV’en er, at den skal bidrage til, at 95 procent af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. Men det mål er UPV’en ikke med til at opfylde, konkluderer en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Halvdelen af de elever evalueringsinstituttet har spurgt oplever da heller ikke, at UPV'en har hjulpet dem. Fire ud af ti af de elever, der har fået stemplet "ikke-uddannelsesparat" ikke ser UPV'en som en hjælp.

EVA.dk

De færreste STU-elever ender i job eller uddannelse

05-10 2020

Det er de færreste unge, som har gennemført den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse (STU), der kommer videre i uddannelse eller job i den nærmeste tid, efter at de har afsluttet STU’en. Det viser en analyse, som konsulenthuset Højbjerre Brauer Schultz har foretaget for Foreningsfællesskabet Ligeværd. Det er således seks ud af hundrede unge, der har færdiggjort STU, som er kommet videre i enten en anden uddannelse eller job ugen efter, mens det efter fire år er 24 procent. De unge, der kommer videre, ender hovedsageligt på arbejdsmarkedet, idet andelen af unge, som er kommet i uddannelse, ligger på tre-fire procent – også efter fire år.

Ligevaerd.dk

De færreste STU-elever ender i job eller uddannelse

05-10 2020

Det er de færreste unge, som har gennemført den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse (STU), der kommer videre i uddannelse eller job i den nærmeste tid, efter at de har afsluttet STU’en. Det viser en analyse, som konsulenthuset Højbjerre Brauer Schultz har foretaget for Foreningsfællesskabet Ligeværd. Det er således seks ud af hundrede unge, der har færdiggjort STU, som er kommet videre i enten en anden uddannelse eller job ugen efter, mens det efter fire år er 24 procent. De unge, der kommer videre, ender hovedsageligt på arbejdsmarkedet, idet andelen af unge, som er kommet i uddannelse, ligger på tre-fire procent – også efter fire år.

Ligevaerd.dk

Undervisning på EUD ikke styrket oven på reform

12-08 2020

Erhvervsuddannelserne kan fortsat blive langt bedre til at tilrettelægge og gennemføre deres undervisning, ligesom de stadig har noget vej igen, når det gælder om at skabe mere attraktive uddannelsesmiljøer for både unge og voksne. Det viser den femte af i alt seks rapporter fra et følgeforskningsprogram til reformen af erhvervsuddannelserne, der blev vedtaget i 2015. Ifølge rapporten har erhvervsuddannelserne primært arbejdet med de strukturelle elementer i reformen, herunder de nye adgangs- og optagelsesprocedurer og den nye struktur med to frem for ét grundforløb.

UVM.dk

Undervisning på EUD ikke styrket oven på reform

12-08 2020

Erhvervsuddannelserne kan fortsat blive langt bedre til at tilrettelægge og gennemføre deres undervisning, ligesom de stadig har noget vej igen, når det gælder om at skabe mere attraktive uddannelsesmiljøer for både unge og voksne. Det viser den femte af i alt seks rapporter fra et følgeforskningsprogram til reformen af erhvervsuddannelserne, der blev vedtaget i 2015. Ifølge rapporten har erhvervsuddannelserne primært arbejdet med de strukturelle elementer i reformen, herunder de nye adgangs- og optagelsesprocedurer og den nye struktur med to frem for ét grundforløb.

UVM.dk

Uddannelse vigtigt redskab i indsats for beskæftigelse

11-08 2020

Kommer ledige i uddannelse, får de større tilknytning til arbejdsmarkedet. Det viser seks ud af ti resultater i en såkaldt metaanalyse baseret på mere end 100 studier fra ind- og udland, som Metrica har gennemgået for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. I studierne er der ingen systematiske og signifikante forskelle på effekten af indsatsen uagtet eksempelvis køn, alder eller etnicitet. Men i de danske studier er der færre positive effekter end i de øvrige lande, herunder Sverige og Tyskland. En årsag kan ifølge Metrica være, at man i Danmark har en særlig intensiv grundindsats.

Star.dk

Uddannelse vigtigt redskab i indsats for beskæftigelse

11-08 2020

Kommer ledige i uddannelse, får de større tilknytning til arbejdsmarkedet. Det viser seks ud af ti resultater i en såkaldt metaanalyse baseret på mere end 100 studier fra ind- og udland, som Metrica har gennemgået for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. I studierne er der ingen systematiske og signifikante forskelle på effekten af indsatsen uagtet eksempelvis køn, alder eller etnicitet. Men i de danske studier er der færre positive effekter end i de øvrige lande, herunder Sverige og Tyskland. En årsag kan ifølge Metrica være, at man i Danmark har en særlig intensiv grundindsats.

Star.dk

Især børn af faglærte og ufaglærte fravælger EUD

11-08 2020

Siden 2000 er andelen af unge, der starter på en erhvervsuddannelse, faldet. Det gælder, uanset hvilken uddannelsesbaggrund deres forældre har. Faldet er imidlertid klart størst blandt unge, der har enten faglærte eller ufaglærte forældre – modsat børn af forældre med en videregående uddannelse. Det viser en analyse, som tænketanken DEA har foretaget. I alt er andelen af unge med faglærte forældre faldet med cirka 30 procent fra 2000 til 2017, ligesom den for unge med ufaglærte forældre er faldet med knap 50 procent.

DEA.nu

Især børn af faglærte og ufaglærte fravælger EUD

11-08 2020

Siden 2000 er andelen af unge, der starter på en erhvervsuddannelse, faldet. Det gælder, uanset hvilken uddannelsesbaggrund deres forældre har. Faldet er imidlertid klart størst blandt unge, der har enten faglærte eller ufaglærte forældre – modsat børn af forældre med en videregående uddannelse. Det viser en analyse, som tænketanken DEA har foretaget. I alt er andelen af unge med faglærte forældre faldet med cirka 30 procent fra 2000 til 2017, ligesom den for unge med ufaglærte forældre er faldet med knap 50 procent.

DEA.nu

Mindre snyd blandt børn der har afgivet løfte

11-08 2020

Børn, der lover ikke at snyde, snyder tilsyneladende også mindre – også selv om det ikke er muligt at afsløre, om de rent faktisk snyder. Det viser en række forsøg, som forskere fra University of Plymouth har udført blandt 640 14-årige. I et af forsøgene skulle børnene tænke på et sted i en æske med 16 terninger. Jo højere tal på terningen tættest på stedet, barnet havde tænkt på, desto højere score. Dermed var det nemt at lyve sig til flere point. Men det misbrugte langt fra alle børn altså. Forskerne målte børnenes ærlighed ved at sammenligne deres hævdede resultater, med hvad der statistisk kunne forventes.

Plymouth.ac.uk

Mindre snyd blandt børn der har afgivet løfte

11-08 2020

Børn, der lover ikke at snyde, snyder tilsyneladende også mindre – også selv om det ikke er muligt at afsløre, om de rent faktisk snyder. Det viser en række forsøg, som forskere fra University of Plymouth har udført blandt 640 14-årige. I et af forsøgene skulle børnene tænke på et sted i en æske med 16 terninger. Jo højere tal på terningen tættest på stedet, barnet havde tænkt på, desto højere score. Dermed var det nemt at lyve sig til flere point. Men det misbrugte langt fra alle børn altså. Forskerne målte børnenes ærlighed ved at sammenligne deres hævdede resultater, med hvad der statistisk kunne forventes.

Plymouth.ac.uk

Hver anden elev føler sig fagligt løftet af 10. klasse

26-05 2020

Mere end halvdelen af eleverne på landets 10. klasser oplever, at de løfter sig fagligt og får større faglig selvtillid i løbet af det ekstra skoleår. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har foretaget på baggrund af spørgeskemabesvarelser fra 1.184 elever og 28 kvalitative interviews med elever i 10. klasse. Det er især eleverne i ordinær 10. klasse, som oplever faglig fremgang. Her angiver 63 procent, at de oplever, at de har rykket sig i positiv retning. Ifølge EVA understøttes elevernes oplevelse af et fagligt løft af, at der er en generel stigning i elevernes prøvekarakterer fra 9. til 10. klasse.

EVA.dk

Hver anden elev føler sig fagligt løftet af 10. klasse

26-05 2020

Mere end halvdelen af eleverne på landets 10. klasser oplever, at de løfter sig fagligt og får større faglig selvtillid i løbet af det ekstra skoleår. Det viser en undersøgelse, som Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har foretaget på baggrund af spørgeskemabesvarelser fra 1.184 elever og 28 kvalitative interviews med elever i 10. klasse. Det er især eleverne i ordinær 10. klasse, som oplever faglig fremgang. Her angiver 63 procent, at de oplever, at de har rykket sig i positiv retning. Ifølge EVA understøttes elevernes oplevelse af et fagligt løft af, at der er en generel stigning i elevernes prøvekarakterer fra 9. til 10. klasse.

EVA.dk

Tidligt kendskab øger unges interesse i EUD

26-05 2020

Halvdelen af eleverne helt ned til 6. klasse har ikke hørt om erhvervsuddannelser. Men efter at være blevet udsat for undervisningsbaseret vejledning kan den andel stige til 90 procent. Det viser et forsøg, som Center for Ungdomsforskning har foretaget. Omkring fire ud af ti af eleverne i forsøget siger efterfølgende også, at den tidlige vejledning har påvirket deres tanker omkring job og uddannelse. Samtidig viser undersøgelsen, at seks ud af ti af eleverne i en medvirkende 8. klasse oplever, at de er blevet klogere på, hvad man kan blive med en erhvervsuddannelse, efter at de har været udsat for målrettet erhvervspraktik.

Cefu.dk

Tidligt kendskab øger unges interesse i EUD

26-05 2020

Halvdelen af eleverne helt ned til 6. klasse har ikke hørt om erhvervsuddannelser. Men efter at være blevet udsat for undervisningsbaseret vejledning kan den andel stige til 90 procent. Det viser et forsøg, som Center for Ungdomsforskning har foretaget. Omkring fire ud af ti af eleverne i forsøget siger efterfølgende også, at den tidlige vejledning har påvirket deres tanker omkring job og uddannelse. Samtidig viser undersøgelsen, at seks ud af ti af eleverne i en medvirkende 8. klasse oplever, at de er blevet klogere på, hvad man kan blive med en erhvervsuddannelse, efter at de har været udsat for målrettet erhvervspraktik.

Cefu.dk

Ungdomsuddan­nelserne er opdelt efter køn

24-04 2020

Køn spiller fortsat en stor rolle, når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse. Det kommer sikkert ikke bag på mange, og nu slår en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut det fast igen. Forskellen er især tydelig på erhvervsuddannelsernes hovedområder. Undersøgelsen viser også, at piger og drenge griber deres valg af uddannelse meget forskelligt an. Pigerne er generelt mere optagede af at vælge uddannelse og træffer valget tidligere end drengene. Samtidig er pigerne mere tilbøjelige til at dele deres overvejelser med deres familie, ligesom mange af især de piger, der vælger at gå på gymnasiet, føler sig pressede i deres valg.

EVA.dk

Ungdomsuddan­nelserne er opdelt efter køn

24-04 2020

Køn spiller fortsat en stor rolle, når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse. Det kommer sikkert ikke bag på mange, og nu slår en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut det fast igen. Forskellen er især tydelig på erhvervsuddannelsernes hovedområder. Undersøgelsen viser også, at piger og drenge griber deres valg af uddannelse meget forskelligt an. Pigerne er generelt mere optagede af at vælge uddannelse og træffer valget tidligere end drengene. Samtidig er pigerne mere tilbøjelige til at dele deres overvejelser med deres familie, ligesom mange af især de piger, der vælger at gå på gymnasiet, føler sig pressede i deres valg.

EVA.dk

Forældres skilsmisse kan påvirke børnenes karakterer

24-04 2020

Er forældrene separerede eller skilte, kan det påvirke deres børns karakterer i negativ retning. Det viser en undersøgelse, som forskere fra det uafhængige norske forskningscenter NORCE har foretaget. Konklusionen bygger på data fra svar fra 10.257 unge i alderen 16 til 19 år. Konkret fandt de norske forskere, at det især er unge med forældre, der har en relativt høj uddannelse, som kan ende med at få lavere karakter sammenlignet med børn af forældre med en lavere uddannelse. Mere præcist er det især mødrenes uddannelsesniveau, som lader til at have betydning for skilsmissebørns karakterer.

PLoS.org

Forældres skilsmisse kan påvirke børnenes karakterer

24-04 2020

Er forældrene separerede eller skilte, kan det påvirke deres børns karakterer i negativ retning. Det viser en undersøgelse, som forskere fra det uafhængige norske forskningscenter NORCE har foretaget. Konklusionen bygger på data fra svar fra 10.257 unge i alderen 16 til 19 år. Konkret fandt de norske forskere, at det især er unge med forældre, der har en relativt høj uddannelse, som kan ende med at få lavere karakter sammenlignet med børn af forældre med en lavere uddannelse. Mere præcist er det især mødrenes uddannelsesniveau, som lader til at have betydning for skilsmissebørns karakterer.

PLoS.org

Karakterfrie elever føler sig mindre pressede

24-04 2020

Karakterer er både positive og negative for unge. Det viser en analyse, som Danmarks Evalueringsinstitut har foretaget blandt elever i 1. g på 15 gymnasier. 65 procent af eleverne følte sig mindre pressede af at gå i skole, i det år hvor de som led i forsøget ikke fik karakterer. Gymnasieeleverne oplevede, at karakterfriheden styrkede fællesskabet og samarbejdet i klassen. Desuden opfattede de i højere grad læreren som en faglig støtte. Omvendt savnede 69 procent den anerkendelse, de fandt i at få karakterer, ligesom 40 procent – især dem i top og bund rent fagligt – betragtede karakterer som vigtig del af deres identitet.

EVA.dk

Karakterfrie elever føler sig mindre pressede

24-04 2020

Karakterer er både positive og negative for unge. Det viser en analyse, som Danmarks Evalueringsinstitut har foretaget blandt elever i 1. g på 15 gymnasier. 65 procent af eleverne følte sig mindre pressede af at gå i skole, i det år hvor de som led i forsøget ikke fik karakterer. Gymnasieeleverne oplevede, at karakterfriheden styrkede fællesskabet og samarbejdet i klassen. Desuden opfattede de i højere grad læreren som en faglig støtte. Omvendt savnede 69 procent den anerkendelse, de fandt i at få karakterer, ligesom 40 procent – især dem i top og bund rent fagligt – betragtede karakterer som vigtig del af deres identitet.

EVA.dk

Stress ekstremt udbredt blandt amerikanske lærere

24-04 2020

Oplever du arbejdet som lærer som stressende, er du ikke alene. I en undersøgelse, som forskere ved University of Missouri har foretaget blandt undervisere på klassetrinene fra sjette til niende klasse, svarer 94 procent, at de føler sig stressede. Samtidig fortæller 28 procent af de adspurgte lærere, at de oplever høj stress, men at de kun i ringe grad er i stand til at håndtere det. Forskerne henviser til, at lærerens stressniveau kan have negative konsekvenser for elevernes læring. De opfordrer derfor til, at undervisere screenes for stress, og at der skabes arbejdsmiljøer, hvor det er muligt for dem at håndtere deres krævende job.

Missouri.edu

Stress ekstremt udbredt blandt amerikanske lærere

24-04 2020

Oplever du arbejdet som lærer som stressende, er du ikke alene. I en undersøgelse, som forskere ved University of Missouri har foretaget blandt undervisere på klassetrinene fra sjette til niende klasse, svarer 94 procent, at de føler sig stressede. Samtidig fortæller 28 procent af de adspurgte lærere, at de oplever høj stress, men at de kun i ringe grad er i stand til at håndtere det. Forskerne henviser til, at lærerens stressniveau kan have negative konsekvenser for elevernes læring. De opfordrer derfor til, at undervisere screenes for stress, og at der skabes arbejdsmiljøer, hvor det er muligt for dem at håndtere deres krævende job.

Missouri.edu

Lærerne ser fordele ved fast arbejdstids…

15-01 2020

… især at kunne holde fri aftener og weekender. Men lærerne savner omvendt tid til at kunne levere faglig kvalitet. Det viser den forundersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, har lavet blandt ledere, tillidsrepræsentanter og lærere for Lærerkommissionen. Undersøgelsen viser endvidere, at mange lærere oplever det som en udfordring at omsætte fælles forberedelse til individuel undervisning. Desuden konkluderer den, at lærerne – fortsat – er motiveret for at gøre en forskel for eleverne.

VIVE.dk

Lærerne ser fordele ved fast arbejdstids…

15-01 2020

… især at kunne holde fri aftener og weekender. Men lærerne savner omvendt tid til at kunne levere faglig kvalitet. Det viser den forundersøgelse, som Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, har lavet blandt ledere, tillidsrepræsentanter og lærere for Lærerkommissionen. Undersøgelsen viser endvidere, at mange lærere oplever det som en udfordring at omsætte fælles forberedelse til individuel undervisning. Desuden konkluderer den, at lærerne – fortsat – er motiveret for at gøre en forskel for eleverne.

VIVE.dk

Ungdomsskoler og sprogcentre: Målrettet undervisning giver udbytte

15-01 2020

På ungdomsskolerne hænger den faglige kvalitet for lærerne sammen med samspillet med og relationerne til eleverne samt muligheden for at kunne differentiere. For lærerne på sprogcentrene hænger den sammen med muligheden for at arbejde med kursisterne i helheder frem for i afbrudte forløb. Det viser en undersøgelse, som Lærerkommissionen har bedt Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, om at foretage.

VIVE.dk

Ungdomsskoler og sprogcentre: Målrettet undervisning giver udbytte

15-01 2020

På ungdomsskolerne hænger den faglige kvalitet for lærerne sammen med samspillet med og relationerne til eleverne samt muligheden for at kunne differentiere. For lærerne på sprogcentrene hænger den sammen med muligheden for at arbejde med kursisterne i helheder frem for i afbrudte forløb. Det viser en undersøgelse, som Lærerkommissionen har bedt Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, om at foretage.

VIVE.dk

Små klasser er ikke automatisk bedre

15-01 2020

I klasser med færre elever er det lettere for læreren at have overblik og tage sig af den enkelte elev. Det er opfattelsen blandt mange, og derfor har man i mange lande et loft over, hvor mange elever, der må gå i en klasse. Men forskningen på området er ikke entydig. Det viser en gennemgang af data fra grundskoler i et halvt hundrede lande, som forskere fra Taylor & Francis Group har foretaget. Eksempelvis har mindre klasser vist sig at være en fordel i Rumænien og Litauen, men ikke Ungarn og Slovenien.

Taylorandfrancisgroup.com

Små klasser er ikke automatisk bedre

15-01 2020

I klasser med færre elever er det lettere for læreren at have overblik og tage sig af den enkelte elev. Det er opfattelsen blandt mange, og derfor har man i mange lande et loft over, hvor mange elever, der må gå i en klasse. Men forskningen på området er ikke entydig. Det viser en gennemgang af data fra grundskoler i et halvt hundrede lande, som forskere fra Taylor & Francis Group har foretaget. Eksempelvis har mindre klasser vist sig at være en fordel i Rumænien og Litauen, men ikke Ungarn og Slovenien.

Taylorandfrancisgroup.com

Sociale medier kan vise vej til det perfekte job

15-01 2020

Jobbet som sælger passer måske bedst til udadvendte, mens en stilling som bibliotekar måske egner sig bedst til indadvendte. Den forestilling bekræfter en undersøgelse, som forskere ved University of Melbourne har foretaget ved at analysere 128.000 Twitter-brugere med mere end 3.500 forskellige job. Undersøgelsen konkluderer således, at det kan være en fordel ikke alene at se på evner og erfaring, men også personlighedstræk og værdier, når man skal finde et match til en stilling.

Unimelb.edu.au

Sociale medier kan vise vej til det perfekte job

15-01 2020

Jobbet som sælger passer måske bedst til udadvendte, mens en stilling som bibliotekar måske egner sig bedst til indadvendte. Den forestilling bekræfter en undersøgelse, som forskere ved University of Melbourne har foretaget ved at analysere 128.000 Twitter-brugere med mere end 3.500 forskellige job. Undersøgelsen konkluderer således, at det kan være en fordel ikke alene at se på evner og erfaring, men også personlighedstræk og værdier, når man skal finde et match til en stilling.

Unimelb.edu.au