Kommentar

Uddannelsesforbundet skal være et hold – både centralt og lokalt

Vi skal arbejde for i højere grad at lære af og involvere os i hinanden på tværs af arbejdspladser. For gennem et stærkere sammenhold på tværs, er det lettere at være relevant for både nye og nuværende medlemmer. Formand for sektionen af VUC-lærere, Lotte Klein, medlem af Uddannelsesforbundets hovedbestyrelse, deltager her i debatten om at få flere medlemmer til forbundet.

Kære Jacob!

Du har ret i Uddannelsesforbundet skal vi tænke endnu mere organiserende centralt og lokalt. Det kræver øvelse centralt og lokalt, og vi skal hjælpe og inspirere hinanden centralt og lokalt.

Vi skal dele viden og gode historier om, hvordan det fælles arbejde for forbedringer på vores arbejdspladser virker og også erfaringer om, hvordan vi står sammen og lærer af det, når det ikke virker. 

At være tillidsrepræsentant, sektions- eller foreningsformand eller hovedbestyrelsesmedlem er ikke noget, man er alene om man er en del af et hold! Og derfor skal vi, hvis vi virkelig vil gøre noget ved problemerne, samle og aktivere vores kolleger, så vi sammen kan forbedre vores vilkår. 

Jeg vil øve mig i at involvere mere end informere.
Lotte Klein
Formand sektionen for VUC-lærere og HB-medlem

Her er vi inde ved kernen, tror jeg. Organisering på vores arbejdspladser om kollektive løsninger på konkrete problemer er der, vi skal starte, så relationerne bliver udviklet, og holdet bliver stort og føles relevant.

Vejen er lang, men også spændende, og jeg kan godt afsløre, at jeg allerede har skrevet de første ting på min egen udviklingsliste som hovedbestyrelsesmedlem:

Jeg vil øve mig i at involvere mere end informere. Jeg vil arbejde for, at der med Sigge Winthers ord bliver en bedre og tydeligere sammenhæng mellem fordør og bagdør, og jeg vil arbejde med synlighed. 

Det er ganske rigtigt komplekst, men på en måde også helt enkelt.

Og så er det efter min mening absolut nødvendigt, at vi finder ud af, hvad vores månelandingsprojekt skal være – og her er der brug for alle gode kræfter i Uddannelsesforbundet – sammen centralt og lokalt – for begejstring, fællesskab og engagement smitter.

Jeg er med, og det er jeg glad for, at du også er.

Mange hilsner
Lotte  

Dato