Kommentar

Giv FGU-eleverne ens fraværsregler

Ida Seremet der er elev på FGU Bornholm, efterspørger ens retningslinjer for fravær på FGU. På de tre FGU-afdelinger på Bornholm er der stor forskel på, hvor hårde reglerne er. Hun har selv oplevet at blive trukket i skoleydelse på grund af en kommunikationsfejl fra lærerens side.

På FGU Bornholm har vi tre afdelinger, der har samme ledelse og hører under samme institution. Alligevel er der meget løse og forskellige fraværsregler på de tre steder, og det er forskelligt, hvor hårde reglerne er. 

Vi elever, der går på FGU, har nogle udfordringer med os.
Ida Seremet
FGU-elev Bornholm

Eksempelvis kan eleverne på den ene afdeling gå, som det passer dem, og gøre, hvad de vil, uden at det får konsekvenser for fraværet. På den anden afdeling kan eleverne dårligt nok komme to minutter for sent, før det får store konsekvenser for deres fravær.

Selv dårlig kommunikation fra lærernes side går ud over fraværet. Jeg har selv oplevet, at jeg blev trukket i skoleydelse på grund af en kommunikationsfejl fra lærerens side. Jeg fik fravær for nogle timer, som jeg ikke skulle møde til, fordi en anden lærer have sagt, at vi havde fri eller skulle møde senere. Og det er ikke kun sket én gang.

Det er et stort problem, og det må bare ikke ske. At det alligevel sker på FGU, er endnu mere problematisk, når der går mange elever, som i forvejen kæmper for at være stabile. Vi elever, der går på FGU, har nogle udfordringer med os, som gør, at der er brug for, at man lytter og tager hånd om de ting, der kan være svære. For eksempel i forhold til fravær. Det er simpelthen noget, lærerne skal have styr på, og der må ikke være forskellige fraværsregler på forskellige skoler.

Lige fraværsregler til alle på FGU er virkelig vigtigt og et emne, der skal tages fat i, fordi fejl i fravær ikke kun er noget, jeg har oplevet, men som jeg ved, at mange andre elever på min skole også har oplevet.

Jeg har forsøgt at tage det op med både lærere, ledere og sekretariatet på min skole, men uden held. Det er svært at komme igennem og blive lyttet til, og jeg har flere gange følt mig hjælpeløs. Det er svært som elev at råbe op om de fejl, man oplever, og det er frustrerende.

Hvis vi skal sikre lige fraværsregler til alle på FGU, synes jeg, at man skal tage fat i lærerne og gøre dem opmærksomme på problematikken, så der kan findes en løsning. På den måde skal vi elever ikke bekymre os om, hvad der sker med vores fravær – noget som kan være en forhindring for os i vores hverdag.

Dette indlæg er udtryk for skribentens egen holdning.

Debatindlæg og kronikker kan sendes til blad@uddannelsesforbundet.dk

Læs mere om, hvordan du sender debatindlæg eller kronikker her

Dato