Kommentar

Fællesskabet halter på FGU

Nickie Maria Ladving, som er FGU-elev på FGU Maribo, opfordrer til, at alle lærere og ledere vil få tjek ind og tjek ud indført som en del af hverdagen på FGU. Det giver en pejling af ens humør og fremmer fællesskabsfølelsen, mener hun.

Jeg synes, at det er vildt, at FGU snart har eksisteret i to år, men at fællesskabet stadig ikke bliver prioriteret nok.

Ledere og lærere prioriterer det faglige frem for det sociale. Bevares, det faglige er også vigtigt, MEN de fleste har brug for et fællesskab for at trives fagligt.

Vi blev ikke rystet sammen som elever.
Nickie Maria Ladving
FGU-elev Maribo

FGU slog dørene op for første gang i august 2019. På FGU Maribo, hvor jeg startede den 12. august 2019, manglede mange af lokalerne at blive færdige, og det var først cirka to-tre måneder inde i skoleåret, at der kom styr på den del. Og fordi der skulle bruges så meget tid og energi på at få lokalerne færdige, så vi kunne få den rigtige læring, blev der brugt mindre tid på, hvordan vi havde det i klassen. Det gik ud over fællesskabet, og vi blev ikke rystet sammen som elever.

I Modstrøm, elevorganisationen for FGU-elever, er det en regel, at vi tjekker ind, når vi mødes, og tjekker ud, når vi slutter. Vi plejer at fortælle fra en skala fra et-ti hvilket humør, vi er i (et er dårligt humør og ti er godt humør), og det samme, når vi slutter af. Jeg oplever tit i Modstrøm, at de flestes humør bliver bedre i løbet af dagen, men det sker også, at det både falder og bliver liggende. Det ville jeg ikke vide, hvis vi ikke havde tjekket ind og ud.

Det er blevet nemmere for mig at fortælle, hvordan jeg har det, da det kan være svært at fortælle folk.
Nickie Maria Ladving
FGU-elev

Modstrøm har for allerførste gang i mit liv vist mig, hvad et fællesskab er, og har fået mig til at føle mig værdsat. Det at gå fra ingenting til at komme ind i et fællesskab og få nogle super søde venner og veninder er så fedt, og det har boostet mig og mit selvværd meget. Det ville jeg ønske, at jeg også havde oplevet på FGU. Jeg synes, at en vigtig del af fællesskabet er at vide, hvordan folk har det. Det kan man gøre med tjek ind. 

Et tjek ind giver et godt indblik for dine medstuderende og lærere i, hvordan du går og har det, og det er en måde, de andre elever også ved, om du har en god eller en dårlig dag. 

Siden jeg kom ind i Modstrøm, har jeg kæmpet for, at alle elever og lærere tjekker ind hver morgen, når de møder ind på skolen. Det kan for eksempel gøres, når eleverne bliver krydset af. Dit hold kan vælge sin helt egen måde at tjekke ind og ud på. I kan for eksempel skiftes til at finde et tjek ind-spørgsmål som Hvordan har du det? Hvordan synes du, fællesskabet er på dit hold/værksted? Hvad skal du lave i weekenden?

Tjek ind og tjek ud har personligt hjulpet mig. Der blevet nemmere for mig at fortælle, hvordan jeg har det, da det kan være svært at fortælle folk. Jeg har erfaret fra Modstrøm, at tjek ind kan hjælpe med at finde ud af, hvem man kan tillade sig at gå til ud fra humøret. Det er også med tjek ind, at jeg har følt mig som en del af et fællesskab, fordi man bliver lyttet til.

Dette indlæg er udtryk for skribentens egen holdning.

Debatindlæg og kronikker kan sendes til blad@uddannelsesforbundet.dk

Læs mere om, hvordan du sender debatindlæg eller kronikker her

Dato
Af
Nickie Maria Ladving