line goul Stoffer.jpg
Interview

Prisvinder: Det vigtigste er at lære at lære

Line Goul Stoffer, der underviser i automatik på Mercantec i Viborg, har vundet Politikens hovedpris for erhvervsskolelærere ved uddelingen af de årlige priser til lærere og undervisere. Det har hun især for sin personlige tilgang til eleverne.

Dorthe Plechinger

Valdemar Ren

12. maj 2021

Egentlig føler faglærer Line Goul Stoffer fra Mercantec i Viborg, at hun gør det, en lærer altid skal gøre: At skabe så trygge rammer for eleverne, at de tør lære at lære. Det har hun netop modtaget Politikens hovedpris for erhvervsskolelærere for.

- Åh Gud, lyder det først lidt opgivende, da vi fanger hende for en kommentar:

- Jeg synes jo bare, jeg gør det, jeg altid har gjort. Jeg forsøger at danne trygge rammer for eleverne, hvor alle er åbne og tør sige, hvad de tænker, mener og føler. Jeg prøver at lytte til dem, og når jeg gør et eller andet i forhold til en elev, som jeg fornemmer, ikke rigtigt virker, så gør jeg noget andet. Det gør alle lærere jo, det er ikke unikt, det sker helt intuitivt, mener prisvinderen.

Vi skal være villige til at gå ud på slap line med eleverne og lære sammen med dem

Line Goul Stoffer underviser kommende automatikteknikere på Mercantec. Det gør hun også i dag – den 12. maj – hvor det er officielt, at hun har vundet Politikens hovedpris for erhvervsskoleområdet. Hun skal fejres, og flere journalister har ønsket at få kommentarer fra hende. Men det mest fantastiske for hende ved prisen har været at blive indstillet og læse indstillingerne fra eleverne:

- Den glæde og ære det er at blive indstillet – det gør mig varm om hjertet, siger hun og tilføjer, at der er så ”sindssygt mange andre dygtige undervisere”, der også er blevet indstillet, så at ”komme gennem nåleøjet”, gør hende meget glad.

Byder også ind med sig selv

Du har sagt, at du forsøger at være meget fleksibel i din tilgang til eleverne?

- Jeg er fleksibel, ja, men jeg har også altid en klar undervisningsplan for det, der skal undervises i og et klart forløb lagt på plads. Nogle gange tilsidesætter vi det og gør noget andet, men jeg har en plan, og den kan vi navigere ud fra, siger hun.

Hvad gør du for at skabe trygge rammer?

- Jeg prøver at være imødekommende over for eleverne og forsøger meget på ikke at nedgøre dem. Hvis jeg får et helt forkert svar, siger jeg for eksempel, at ”Nåeh ja, jeg har ikke tænkt på, at opgaven kunne tolkes på den måde”, siger Line Goul Stoffer og fortæller, at hun kan se i indstillingerne fra eleverne til prisen, at de har været glade for, at hun også har fortalt noget fra sin privatsfære – hvad hun lavede i weekenden, hvis der er sket noget derhjemme:

”Det er vigtigt, at man byder sig selv ind. Hvis jeg sidder med en elev med problemer, giver jeg ofte også lidt af mig selv og siger, hvad jeg har oplevet på samme område.

- Det er ikke noget, jeg bruger lang tid på, men jeg viser, at jeg også eksisterer uden for skolen. Det er vigtigt, at man byder sig selv ind. Hvis jeg sidder med en elev med problemer, giver jeg ofte også lidt af mig selv og siger, hvad jeg har oplevet på samme område. Det kan nogle gange få dem til at åbne mere op.

Gør grin med sig selv

Line Goul Stoffer kan også godt lide, hvis de har det sjovt i klassen. Hun bruger humor og ironi i undervisningen og gør også gerne sig selv til grin.

- Jeg viser, at man som underviser ikke er ufejlbarlig. Jeg er ordblind og kan ikke stave, så når jeg skriver på tavlen, er det lidt tilfældigt, siger hun.

Line Goul Stoffer understreger, at det vigtigste i historien om, at hun er ordblind, er, at man som lærer altid skal være villig til for åben skærm over for eleverne at indrømme fejl:

- Vi skal være villige til at gå ud på slap line med eleverne og lære sammen med dem, siger hun og forklarer, at specielt når de arbejder med et område som teknologi og teknikfag, der hele tiden udvikler sig, kan man ikke vide alt som lærer.

- Så den meget vigtige kompetence, eleverne skal have, er at lære at lære, at de kan sætte sig ned med et problem og løse det selvstændigt, siger hun og tilføjer, at hun tror, at det, at man som lærer også viser, at man ikke ved alt, får en til at fremstå mere menneskeligt, så eleverne bliver mere trygge ved selv at begå fejl.

Indstilling fra en elev:

”Helt grundlæggende er Line en super dygtig lærer. Stor forståelse inden for faget. Hun drives af lysten til at udvikle og lære. Hun udviser stor selvindsigt og erkender gerne sine egne fejl.

Line er meget snakkesalig og åben, samt ikke bange for at sige sin mening. Hun bidrager til fællesskabet som giver hende en helt speciel rolle ift. Klassen/eleven.

Line vil gerne give alle en hjælpende hånd/gode råd. Selv hvis det ikke er uddannelsesrelateret. Hun er meget forstående over for den enkelte elevs behov, dette gælder fra eksamensangst til børn derhjemme. Laver man en aftale med Line, så falder det hele på plads”.

- Det, der er vigtigt, er, at så finder vi ud af det. Det er også det, jeg forsøger at lære eleverne: At det ved jeg ikke, men det må vi finde ud af.

Men det er vel en balance i forhold til at se dig som den professionelle?

- Det kan de sagtens se, for vi arbejder med så bredt et fagligt spænd. Selvfølgelig kan jeg ikke bygge hele undervisningen op om noget, jeg ikke kan. Men vi kan godt spille en enkelt udviklingsopgave ind i løbet af perioden, og resten af tiden kører vi efter en plan. Her er de ikke i tvivl om, at de faglige kompetencer er til stede, siger Line Goul Stoffer.

Ikke mange kvinder

Line Goul Stoffer underviser automatikteknikere i at opbygge og programmere styringssystemer til automatiske maskiner. Er det ikke et lidt nørdet område?

- Det kan det være for nogle, jo. Men jeg synes, det er helt naturligt, siger Line Goul Stoffer, der fortæller, at det er et mandsdomineret fag, hvor der max er en pige per klasse, ligesom tilgangen af kvinder til faget har været uændret gennem mange år:

- Men der er ingen grund til, at piger ikke skulle gå ind i faget. Det er ikke et fysisk hårdt job. Jeg har en anden kvindelig kollega, og man kan selvfølgelig håbe, at nogle af alle de lærlinge, vi uddanner, får øjnene op via os som rollemodeller. Så kan det være, at de siger, hvis de engang selv skal vejlede en datter, at faget også er for kvinder.

Del siden på: