På disse tidspunkter træder de nye arbejdstidsaftaler i kraft
De nye arbejdstidsaftaler, der skal erstatte den forhadte Lov 409, træder i kraft på forskellige tidspunkter afhængigt af, om du er kommunalt ansat eller arbejder på en statslig uddannelsesinstitution.
Kim Ewald Fossum
22. juni 2021
Lærerne på en del af de kommunale sprogcentre og alle i ungdomsskolerne skal ikke bare tilbage på arbejde efter sommerferien. De kom også tilbage til en skole, hvor en ny arbejdstidsaftale indrammer deres arbejde.
Som de første af Uddannelsesforbundets kommunale og statslige medlemmer får lærerne her nemlig en arbejdstidsaftale, som erstatter Lov 409, der blev gennemtrumfet af Folketinget efter lærer-lockouten i 2013.
De resterende kommunale sprogcentre skal først have en arbejdstidsaftale færdig til begyndelsen af 2022. Det samme gælder for statslige uddannelsessteder som erhvervsskoler, FGU’er, VUC’er og AMU’er, som også får en arbejdstidsaftale enten i begyndelsen af næste år eller senest efter sommerferien i 2022.
Uddannelsesforbundet har sammen med Danmarks Lærerforening og Frie Skoles Lærerforening forhandlet de overordnede rammer for aftalerne både på kommunale og statslige skoler og uddannelsessteder. Inden arbejdstidsaftalen træder i kraft på din arbejdsplads, skal du, dine kolleger og jeres tillidsrepræsentant og eventuelle foreningsformand dog holde møder om, hvordan I får sikret en arbejdstidsaftale, der passer til netop jeres arbejde som lærere.
Aftalen begynder sammen med normperioden
En vigtig intention med de nye arbejdstidsaftaler er, at der er sammenhæng mellem tid og opgave, og at der er et rimeligt forhold mellem undervisning og forberedelse. Det sker gennem tillidsrepræsentanternes dialog og forhandling med skolens ledelse.
Hvornår du som kommunal eller statslig lærer eller vejleder får en ny arbejdstidsaftale, afhænger af hvilken dato der er begyndelsen på en ny såkaldt normperiode – den periode hvori et arbejdsår opgøres – på din arbejdsplads.
Derfor får medlemmerne af Uddannelsesforbundet ikke indført deres nye arbejdstidsaftale på samme tid. Der kan også være forskelle inden for samme skoleform, på grund af at normperioden er tilrettelagt forskelligt.
Her træder aftalerne i kraft
På de kommunale arbejdspladser – som ungdomsskoler og knap en tredjedel af de kommunale sprogcentre – træder arbejdstidsaftalen i kraft til august 2021. Det sker, samtidig med lærerne i folkeskolen også får en ny arbejdstidsaftale.
Ved årsskiftet kommer de sidste to tredjedele af kommunale sprogcentre at droppe Lov 409 til fordel for en arbejdstidsaftale. Det samme gælder en række statslige uddannelsessteder. Tre VUC’er, cirka halvdelen af FGU-institutionerne og lidt mere end halvdelen af erhvervsskolerne og AMU-centrene.
1. august næste år får hovedparten af FGU-institutionerne og VUC’erne samt de resterende erhvervsskoler og AMU-centre en arbejdstidsaftale, der erstatter Lov 409. Deres normperiode følger skoleåret. Ifølge OK21-resulaltetet for de statslige lærerområder er den dato sidste udkald til at implementere arbejdstidsaftalen.
Efter hårde forhandlinger fik lærerne på Vestegnens Sprogcenter et papir om arbejdstid
Der kom for alvor gang i forhandlinger om en arbejdstidsaftale for de tre afdelinger på Vestegnens Sprog- & Kompetencecenter, da møderne ikke længere forgik bag skærme på grund af corona-nedlukningen. En ny aftale har siden august lagt linjen for, hvordan lærernes arbejdstid skal skrues sammen.
Lærerne på Ung Aabenraa har fået mere fleksibilitet og tid til forberedelse
På Ung Aabenraa var det vigtigt for lærerne at få mere selvbestemmelse over, hvor og hvornår de forbereder deres undervisning. Og det har de fået med deres nye arbejdstidsaftale.
Lærerne på Holstebro Ungdomsskole har fået en arbejdstidsaftale med tydelig prioritering af opgaverne
På Holstebro Ungdomsskole har lærerne med deres nye arbejdstidsaftale fået opfyldt deres ønske om mindre tilstedeværelsestid på skolen uden at gå på kompromis med kerneopgaven.
Nye arbejdstidsaftaler giver dig flere rettigheder og øget indflydelse
De nye arbejdstidsaftaler bygger på øget samarbejde mellem lærere og ledelse. Opfyldes formålet og udnyttes mulighederne i aftalerne, vil de også skabe en bedre balance mellem lærernes opgaver og den tid, de har til at løse dem og sikre et rimeligt forhold mellem tid til undervisning og forberedelse, forklarer Uddannelsesforbundets formand.
Sådan kan du selv være med til at sikre den bedst mulige arbejdstid
Hvis de nye arbejdstidsaftaler skal leve op til sit fulde potentiale på de enkelte uddannelsessteder, er det afgørende, at du som lærer selv byder ind på samarbejdet med ledelsen, som de centrale aftaler lægger op til, understreger Uddannelsesforbundets formand.
Arbejdstidsaftalen har rykket dem tættere på FGU’s DNA
De er stadig ikke i mål med at oversætte den statslige arbejdstidsaftale til lokale forhold. Alligevel mener både medarbejdernes repræsentant og direktøren, at arbejdstidsaftalen har skabt klarhed over de vigtigste arbejdsopgaver på FGU Vestegnen.