Brug litteraturhistorien, 2. udgave

Forfatter
Af Mads Rangvid og Mimi Sørensen
Forlag
Systime
Antal sider
302
Pris
270 kroner
Bogen får
Er det virkeligt nødvendigt at læse sådan nogle gamle tekster?". Eller: ”Kan du ikke finde noget mere moderne eller nutidigt til os?”.

Den slags beklagelser hører man hyppigt i den danske skoleverden – både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.

Med denne 2. udgave af den tidligere roste bog "Brug litteraturhistorien" får både undervisere og elever rigtig god hjælp: Læreren til at forberede en måske mere spændende undervisning, og eleven til også at arbejde med ældre tekster.

Bogen er uhyre nem at orientere sig i først og fremmest på grund af en enkel, men meget nyttig opbygning:

  • Aktiverende skriveøvelser ud fra elevernes eget univers
  • En kort gennemgang af periodens historiske og samfundsmæssige vilkår og disses sammenhæng med periodens herskende litterære tendenser
  • Nogle få skønlitterære tekster
  • Spørgsmål på diverse taksonomiske niveauer
  • Perspektiverende og aktualiserende opgaver plus en tekst, som opfordrer klassen til at sætte ord på centrale tematikker, periodetræk, skrivestile med mere
  • Opgaver, øvelser, fakta- og definitionsboks på tværs af kapitlerne.

Samlet ønsker forfatterne at skabe en ”knagerække” for læsningen af de skønlitterære tekster.

Gennem hele bogen bringes en række særdeles velvalgte billeder af for eksempel nogle af forfatterne og miljøet i en arbejderfamilie. Billedet side 283 af Leonora Christina Skov og side 209 af en dansk soldat uden den ene fod er begge rene "perler": enkle og samtidig stærke, men også fortællende på deres helt egne måder.

I forhold til 1. udgaven er tilføjet kapitler om vikingetid og pietisme. Mens de resterende kapitler alle er blevet kraftigt revideret.

Denne anmelder er på ingen måde i tvivl om, at denne bog vil blive brugt meget i både folkeskolen og på flere ungdomsuddannelser – det fortjener den!

Ligesom ved andre undervisningsbøger fra Systime får man også her via iBog adgang til en stribe videoklip, mange interaktive tjekspørgsmål, endnu flere opgaver, nogle primærtekster og mange ordforklaringer. Det sidste er efterhånden nødvendigt, da mange elever ofte er noget fremmede over for diverse fagudtryk og lignende.

Forlaget skal roses for dette og naturligvis også for at støtte selve udgivelsen. Men de to erfarne forfattere skal roses endnu mere for at lave en bog, som søger at gøre litteraturhistorien mere vedkommende, konkret og anvendelig.

Dato
Af
Anmeldt af Ole Fournais