Anmeldelser

Grundsten til en ordblindevenlig skole

Anmeldt af Johanne Hald Charnock, ordblinde- og støttevejleder, FGU Sydøstjylland

14. september 2021

Hvis du vil have fat på en bog, som du kan bruge som tjekliste, når du er i gang med at opbygge et ordblindevenligt læringsmiljø, er ”Grundsten til en ordblindevenlig skole” netop den bog, du skal have fat i.

Indekset i bogen er detaljeret og præcist, så man ikke skal bruge en masse tid på at finde relevante informationer.

Det er især grundskolen, bogen henvender sig til med sin detaljerede gennemgang af rettigheder og lovgivning inden for alle områder, som berører emnet. Og ud over lovgivningen for folkeskolen, finder man også lovgivningen for de frie skoler i slutningen af hvert kapitel. Men bogen kan varmt anbefales til alle ledere, læsevejledere, lærere og forældre i alle læringsmiljøer.

Både de faktuelle og de emotionelle temaer om det at være ordblind belyses for ledere, læsevejledere, undervisere og forældre, så vi får et nuanceret blik ind i problemstillingen.

Ordblindevenlig skole.jpg

Om bogen 

Denne anmeldelse er udtryk for skribentens vurdering.

Bogen tager os endvidere ind i starten på de videregående uddannelser, hvor der afdækkes, hvad elevernes videre rettigheder består i, så overgangen og opstarten kan planlægges, men bogen henvender sig ikke til disse institutioner.

Bogens styrke er dog også bogens svaghed: Hvis lovgivningen ændres, er bogens grundige gennemgang af dette område ikke længere up to date, og dette skal også tages i mente, når man læner sig op ad bogens oplysninger. 

Men alt i alt en grundig, letforståelig og brugervenlig bog til alle, der arbejder med det ordblindevenlige læringsmiljø i alle læringsmiljøer.

 

Del siden på: