Anmeldelse

Global udvikling

Denne glimrende antologi rummer en lang række emner under den brede titel, og samtidig rejser de fleste skribenter i bogen talrige seriøse spørgsmål om forholdet mellem diverse lande på forskellige udviklingsniveauer.

Anmeldt af Ole Fournais

30. april 2020



Det sker blandt andet med disse overordnede spørgsmål:
 

  • Er handel eller bistand bedst for udvikling?
  • Kan kolonialismen forklare ulighed i Sydamerika?
  • Opnås økonomisk udvikling bedst i demokratiske Indien eller autoritære Kina?
  • Hvilke fordele og ulemper er der ved FN’s Verdensmål?
  • Hvordan løser vi udfordringerne forbundet med klimaforandringer? 


Lad det være slået fast fra starten: Dette er ikke en let læst bog, og derfor vil mange læsere sikkert ikke læse den fra ende til anden. Til gengæld er det oplagt, at man udvælger enkelte afsnit eller kapitler. Således vil mange kunne få et særdeles fint overblik over bogens emne i de første tre teoretiske kapitler: Hvad er udvikling, Udviklingsskoler og Verdensmålene.

Herefter følger det lange afsnit med 15 tematiske kapitler med diverse erhvervsområder, miljø, finans, handel, fattigdom, køn, migration og konflikter. Endelig fem kapitler om regionale forhold og spørgsmål.

Global udvikling.jpg

Om  bogen 

  • Forfatter: Af Georgios Marinos og Peter Andreas Nielsen (red.)
  • Forlag: Columbus
  • Antal sider: 352 sider
  • Pris: 169 kroner.
  • Bogen får ✓✓✓✓

Denne anmeldelse er udtryk for skribentens vurdering.

Over alle kapitlerne svæver helt generelle udfordringer, som i to meget velskrevne forord yderst fornemt bliver påpeget præcist af den tidligere formand for FN’s generalforsamling Mogens Lykketoft og Ha-Joon Chang, professor i udviklingsøkonomi i Cambridge.

Som altid ved udgivelser af Columbus slutter bogen med glimrende indeks og meget brugbar billedeliste.

De mange kapitler er skrevet af forskellige fagfolk, men alligevel har bogen en klar linje og en række tankevækkende perspektiver, som tilsammen skaber en dybt seriøs ramme om et sørgeligt alvorligt emneområde. Rent sprogligt møder læseren også forskelle, men aldrig meningsforstyrrende.

Bogen rummer en lang række udmærkede figurer og tabeller, som på bedste vis supplerer de undertiden noget tunge kapitler. Talrige indsatte fakta-bokse skaber det nødvendige overblik. Desuden skaber de mange velvalgte fotografier meget sigende forbindelser mellem de forskellige kapitler.

Redaktørerne fremhæver, at bogen er tiltænkt ungdomsuddannelserne, højskoler og introducerende forløb på videregående uddannelser. Som antydet har de fleste af bogens kapitler dog et højt teoretisk niveau, og dermed kan sværhedsgraden måske være for høj til nogle af især de læsesvage elever.

De to redaktører skal have meget ros for at samle de meget forskellige indlæg og skabe en helstøbt udgivelse. Og som altid har Columbus-forlaget på forbilledlig vis udsendt en yderst anvendelig og vel redigeret bog til undervisningssektoren.

Del siden på: